We hebben er bijna allemaal wel eentje in huis. De beroemde Billy boekenkast van IKEA. Onmiskenbaar is het gevaarte dat tegen je muur staat. Het is duidelijk dat de Zweedse meubelgigant IKEA succes heeft met zijn formule. Maar wat is die formule precies? IKEA maakt slim gebruik van de archetypes van Jung. In deze blog vertellen we je alles over deze archetypes en hoe je die voor je eigen bedrijf gebruikt.
Wat zijn archetypes?
Het is een blijvende discussie bij marketeers en psychologen. In hoeverre maken mensen hun keuzes rationeel of emotioneel? De psycholoog Jung gelooft dat mensen vanuit emotionele overwegingen keuzes maken. Op basis daarvan ontwikkelde hij twaalf archetypes. Deze archetypes zijn op te delen in vier categorieën en vertellen iets over de ambities of aspiraties van een persoon.
De archetypes van Jung delen mensen op basis van ambities en aspiraties op. Dit helpt jou als organisatie om de juiste doelgroep aan te spreken. Je maakt in dit proces keuzes over hoe jij je als bedrijf wil laten zien aan de buitenwereld. Wie is je doelgroep en wat maakt jou uniek? Door het gebruik van archetypes kom jij erachter.
De twaalf archetypes
Er zijn dus twaalf archetypes die opgedeeld zijn in vier categorieën: vrijheid, sociaal, orde en ego . Hieronder een overzicht van de archetypes:
Ieder archetype heeft eigen kenmerken en zorgt voor herkenning bij de doelgroep. Hierdoor ben je als organisatie herkenbaar en spreek je de juiste doelgroep aan.
Het archetype van IKEA
IKEA zet het archetype ‘Everyman’ in. Dit archetype is de bereikbare buurman. Iemand die je als een gelijke behandelt, die er altijd is en op dezelfde voet staat als jij. De Everyman is een allemansvriend en vindt gelijkwaardigheid belangrijk.
IKEA zet dit archetype feilloos in. Denk maar eens na over een commercial van IKEA. Je zal vast bij één van die commercials een herkenbare situatie gezien hebben. IKEA focust ook regelmatig op het praktische gemak van zijn producten. Eindeloze opbergruimte in een mooi design bijvoorbeeld. De meubelgigant laat ons zien dat ze ons begrijpen en net als wij zijn. Ze snappen de problemen waar we tegenaan lopen en helpen ons deze op te lossen. IKEA zet zijn archetype in bij ieder aspect van de organisatie. Eén van de succesfactoren van IKEA dus.
Welk archetype heeft mijn bedrijf?
Het kiezen van een archetype is niet in een paar minuten gedaan. Daar gaan vaak sessies, uitgebreid onderzoek en vele keuzes aan vooraf. We geven je nog een paar tips om je te helpen jouw archetype te vinden!
Begin in je eigen organisatie. Kijk naar waar jullie voor staan. Wie zijn jullie en hoe communiceren jullie? Zorg ervoor dat wie jullie zijn en hoe jullie communiceren met elkaar overeenstemmen. Als de website bijvoorbeeld helemaal vanuit het outlaw archetype gemaakt is, maar je spreekt aan de telefoon als een lover, dan is je klant teleurgesteld.
Kijk daarnaast ook naar wat concurrenten doen. Jij wilt opvallen met je bedrijf, anders zijn dan je concurrent. Kopieer dus niet het archetype van je concurrent maar vul die zelf goed in. Dit kan door brainstormsessies, marketingonderzoek of doelgroepanalyses. Je archetype moet aansluiten bij je organisatie, je doelgroep en de markt waar je je in bevindt. Zo makkelijk is dat dus nog niet. Best een knap kunstje wat IKEA heeft gedaan!