Groep wandelende mensen
chevron-right
chevron-right

Breng jouw candidate journey in kaart voor een hogere betrokkenheid

Breng jouw candidate journey in kaart voor een hogere betrokkenheid

Voor het verder groeien van je organisatie is het belangrijk om je customer journey op orde te hebben. Maar wist je dat dit ook voor de candidate journey geldt? Want wat heb je aan al die leads en klanten als je geen medewerkers hebt die het gevraagde product of de gevraagde dienst kunnen leveren? In deze blog verdiepen we ons in de candidate journey en geven we je inzicht in hoe we dit bij Peakfort aanpakken. 

Het opstellen en aanscherpen van je candidate journey kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Zeker als je organisatie versnipperd is over veel verschillende afdelingen of als er weinig capaciteit is om je hierop te focussen. In onze customer en candidate journey sessies geven we jou inzicht in de huidige reis en welke optimalisaties je door kunt voeren. Maar ook zonder sessie kun je al veel inzichten opdoen door op onderzoek te gaan naar de huidige stand van zaken. 

De fases van de candidate journey 

De fases van de customer en candidate journey lijken in de basis veel op elkaar. Toch is wat iemand nodig heeft per fase heel verschillend. Zo wil jouw klant in de ‘Use’ fase vooral dat jouw product gebruiksvriendelijk is en werkt, terwijl je kandidaat meer op zoek is naar ontwikkeling en steeds weer nieuwe uitdagingen. Daarom heten de fases van een candidate journey ook anders. We vertellen je welke fases dit precies zijn én wat elke fase inhoudt. 

customer journey en candidate journey

Fase 1: Aantrekken van nieuw talent

In de eerste fase van de candidate journey gaat het om de aantrekking. Het liefst wil je als werkgever niet moeten zoeken naar nieuwe medewerkers. Je wilt gevonden worden. Om dat te bereiken is het belangrijk om een sterk employer brand te hebben. Het ontwikkelen van een Employee Value Proposition kan daar bijvoorbeeld bij helpen. Om jouw organisatie voor de juiste doelgroep aantrekkelijk te maken kun je de volgende vragen stellen:

  • Zijn potentiële kandidaten bekend met je organisatie en reputatie?
  • Sluit je werkgeversmerk aan bij de doelgroep en hun waarden?
  • Zijn je vacature en ander wervingsmateriaal aantrekkelijk?
  • Hoe ervaren kandidaten de cultuur, waarden en werkomgeving van je organisatie?

Bij het ontwikkelen van ons nieuwe merk hebben we ook naar onze candidate journey gekeken. Op basis hiervan hebben we onze cultuur pagina ontwikkeld. Ook toetsen we bijvoorbeeld onze social posts op de waarden die we willen uitstralen naar onze kandidaten toe. 

Fase 2: Werven van jouw toekomstige collega’s 

Tijdens het wervingsproces wil je dat kandidaten enthousiast worden over jouw organisatie en hier graag willen werken. Soms stopt de candidate journey na deze fase, omdat iemand bijvoorbeeld toch geen match is.

Mocht de match er niet zijn wil je toch dat ze wel ambassadeur worden voor je merk. Hoe je dat doet? Voor een deel zit dat in een duidelijk en transparant proces. Geef bijvoorbeeld aan de voorkant al aan hoe het sollicitatieproces gaat lopen. Wij delen ons sollicitaiteproces in de vacatures. Daarnaast is het altijd goed om sollicitanten uit te vragen hoe zij dit hebben ervaren. 

Fase 3: Pre-boarden als solide basis

De gesprekken gingen goed en je hebt de ideale kandidaat gevonden. Maar wat doe je in de tijd tot iemand start? Vraag bij sollicitatiegesprekken eens uit wat je kandidaten nodig hebben voor hun eerste werkdag. Breng daarnaast in kaart welke activiteiten je op dit moment al doet in deze fase van je candidate journey. 

Bij Peakfort gebruiken we pre-boarding om iemand voor te bereiden op de eerste werkdag. Dit door bijvoorbeeld al toegang te geven tot onze Academy zodat de medewerker al kan starten met de onboarding. Zo proberen we deze vaak onzekere fase van de candidate journey soepeler te laten lopen. 

Fase 4: Onboarden van je medewerker

Niets is zo teleurstellend dan met goede moed bij een nieuwe baan beginnen en dan geen onboarding te krijgen. Weet jij wat hier de verwachtingen van je medewerkers zijn in deze fase van de customer journey? Een goede onboarding kan jouw sollicitanten zelfs overtuigen om voor jou te komen werken. 

Bij Peakfort starten we die onboarding met onze eigen Academy. Hierin wordt iemand meegenomen in de bedrijfsprocessen, onze werkwijze én krijgt diegene tips en tricks voor het vakinhoudelijke werk. Daarnaast wordt iemand altijd begeleid door een vakspecialist. Ga bij jouw organisatie in gesprek met je medewerkers. Hoe hebben zij de eerste periode ervaren? Welke optimalisaties zijn er? 

Fase 5: Talentmanagement & behoud in de candidate journey

De candidate journey stopt niet nadat iemand medewerker is geworden. Aan de voorkant is het aannemen van nieuwe medewerkers een grote investering. Graag wil je die investering terugverdienen door iemand lang te behouden. Jouw langzittende medewerkers zijn waardevol door hun kennis, expertise en kunde. 

Het behouden van je medewerkers is één van de grootste uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt. Kijk daarom goed naar wat je huidige medewerkers nodig hebben om hun candidate journey bij jou door te zetten. Bij Peakfort toetsen we dit in jaarlijkse evaluatiemomenten, maar ook door elke twee weken bij te praten met iedere medewerker. 

Daarnaast vinden we het belangrijk om te focussen op ontwikkeling en het talent in de organisatie verder te laten groeien. Hiervoor worden interne trajecten, Peakdagen en traineeships aangeboden.

Fase 6: Reboarding en offboarding 

De laatste fase van de candidate journey geeft je twee opties. Of jouw medewerker verlaat jouw organisatie en ontwikkelt zichzelf ergens anders verder, of deze groeit door binnen je bedrijf. Dat laatste noemen we reboarding. Iemand leert opnieuw de fijne kneepjes van een functie kennen. 

Mocht de candidate journey eindigen door een offboarding, is het goed om in deze fase als vrienden uit elkaar te gaan. Het is hierin belangrijk iemand in de laatste periode te blijven betrekken en in gesprek te blijven. Maar kijk ook kritisch naar wat je als werkgever anders had kunnen doen. Bij Peakfort gaan we bijvoorbeeld vaak nog met elkaar in gesprek om te kijken waar optimalisaties liggen.

In onze candidate journey hebben we reboarding al vaak toegepast. Voor zowel onze Marketing Managers als de Strategen geldt dat ze zijn doorgegroeid vanuit een andere functie. Ook in deze situaties evalueren we het traject en wat hierin voor een volgende keer beter kan. Zo blijven we samen leren. 


Wil je meer weten over de candidate journey, of heb je interesse in onze candidate journey sessie? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

In deze blog:

Ontdek hoe we samen
gaan voor groei

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan