Converterende landingspagina’s – van website naar marketingmachine
chevron-right
chevron-right

Converterende landingspagina’s – van website naar marketingmachine (3)

Converterende landingspagina’s – van website naar marketingmachine (3)

Converterende landingspagina’s zijn webpagina’s waar bezoekers naar toe gestuurd worden om een specifieke taak (doel) te voltooien (converteren). Dit kan het invullen van een formulier zijn om toegang te krijgen tot een stuk content, of het bestellen van een product. De best converterende landingspagina’s focussen dus op slechts één conversiedoel voor één doelgroep. In dit geval is het conversiedoel de content die speciaal voor die doelgroep is gemaakt. In de vorige blogpost zijn we bezig geweest met het kiezen van de doelgroep en met content maken die leads genereert. Je hebt je dus gefocust op één specifieke doelgroep en hebt daar mooie content voor gemaakt. Op deze converterende landingspagina ga je je focussen op de taken/pijnen die je oplost of winsten die jouw doelgroep kan halen met deze content.

Converterende landingspagina’s – van website naar marketingmachine

Waarom heb je een landingspagina nodig?

Op websites en dus ook op landingspagina’s beslist de bezoeker – volgens diverse studies – binnen 2,5 seconden of hij de pagina beter gaat bekijken of niet. Binnen die 2,5 seconden moet je de bezoeker dus overtuigen dat jouw content relevant en interessant voor hen is. Hoe je dit doet op een goed converterende landingspagina is per doelgroep en onderwerp verschillend. Er is simpelweg niet één opzet die de perfecte landingspagina maakt. Wij hebben met al onze ervaring in het maken van goede landingspagina’s inmiddels wel ontdekt dat er een aantal universele richtlijnen zijn die je landingspagina’s beter maken.

Converterende landingspagina’s: 5 tips

Overtuigende en verleidelijke titels

Een sterke titel is waar goed converterende landingspagina’s mee beginnen. Deze moet de aandacht trekken, interesse wekken en hij moet begrepen worden door jouw doelgroep. De titel moet niet te lang zijn, maar toch vertellen waar jouw content over gaat. Een grote opvallende titel is cruciaal voor een landingspagina.

Tip: schrijf de definitieve titel pas als jouw landingspagina (bijna) klaar is.

Een bekrachtigende subtitel

Als een verleidelijke titel de aandacht trekt van een bezoeker, dan moet een subtitel ervoor zorgen dat de bezoeker op de landingspagina blijft. Een mooi één-tweetje. De subtitel is direct onder de titel gepositioneerd. Deze moet overtuigend zijn voor de bezoeker. Ondersteun de titel met jouw subtitel door iets dieper op het onderwerp in te gaan.

Beeldgebruik

Je hersenen verwerken beeld 60.000 keer sneller dan tekst. De afbeeldingen op je landingspagina’s beïnvloeden de bezoeker direct als ze op de pagina komen. Gebruik dus grote afbeeldingen. Zorg ervoor dat deze relevant zijn voor de content die je aanbiedt en dus inspelen op de problemen, behoeften of interesses van jouw doelgroep. Omdat deze afbeeldingen opvallen, is het essentieel dat deze van goede kwaliteit zijn. Zorg ervoor dat ze jouw landingspagina versterken.

Tip: gebruik je een video? Zorg er dan voor dat nog voordat de video wordt aangeklikt er een relevant beeld staat.

Krachtige Call To Actions

Het belangrijkste element van de pagina: jouw Call To Action. Zorg dat deze krachtig is. En niet zomaar krachtig. Laat deze eruit springen. In het algemeen geldt de regel: groter en opvallender is beter.

Een Call To Action is een tekst met een link die de lezer aanspoort om direct actie te ondernemen. Veel voorkomende Call To Actions zijn: “Download nu”, “Bel nu”.

Maak de formulieren niet te lang. Je kunt altijd later nog meer informatie van jouw bezoeker vragen. Wij vragen in eerste instantie maximaal de naam en het e-mailadres uit. Dit is voor ons voldoende om een bezoeker later te kunnen volgen. Gebruik echte knoppen. Geen tekst met een kleur, maar mooie ‘buttons’. Bezoekers van je landingspagina herkennen deze en weten wat ze ermee moeten doen: klikken! De kleur van deze knoppen moet in contrast staan met de kleuren op je landingspagina. Welke kleur het ook is; gebruik een kleur die niet (veel) voorkomt in het kleurenschema van jouw pagina. Het werkt bij ons vaak goed om complementaire kleuren te gebruiken t.o.v. de basiskleuren. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de tekst overtuigt. Gebruik niet zomaar: “versturen” maar gebruik iets overtuigends. Gebiedende wijs werkt vaak goed. Zorg ervoor dat het spannend is, aantrekkelijk om op te klikken.

Logische indeling van je landingspagina

Zorg ervoor dat de landingspagina logisch is ingedeeld. Ik zie landingspagina’s altijd als de pagina van een boek. Het moet een goed lopend verhaal zijn, van boven naar beneden. Zeker bij langere landingspagina’s is het van belang dat er een logische indeling in zit. Wij boeken de beste resultaten als volgt. Na een titel en een subtitel start je met een logische, maar korte uitleg van wat jouw content inhoudt (of het tekst is, beeld of video; als het er maar aantrekkelijk uitziet of lekker weg leest). Daarna ga je door naar de voordelen van de content voor jouw doelgroep (wegnemen van pijnen/angsten, voldoen aan behoeften) en daaronder één of meerdere referenties uit de doelgroep. Eindig onderaan altijd met een duidelijke, opvallende Call To Action.

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.