Jouw potentiële klanten zitten bijna allemaal op Google. Ruim 90% van de mensen zoekt informatie via Google. Daarom is vindbaarheid in deze zoekmachine belangrijk voor bedrijven. Een hoge positie in zoekresultaten vergroot de zichtbaarheid, aantrekkingskracht en geloofwaardigheid van je bedrijf. Hoger scoren in Google vergroot namelijk de kans dat jouw doelgroep je producten of diensten ontdekt, wat uiteindelijk kan leiden tot meer verkeer, klanten en zakelijk succes.
Zo ga je hoger scoren in Google – een stappenplan
Een hogere score in Google vergroot je vindbaarheid. Het beïnvloedt het succes van je website en heeft impact op de groei van je organisatie. Volg deze zes stappen en scoor hoger in Google Ads.
Stap 1: Hoger scoren in Google begint met zoekwoordenonderzoek
Begin met grondig zoekwoordenonderzoek om te begrijpen welke termen jouw doelgroep gebruikt. Gebruik tools zoals de Google Zoekwoordplanner voor inzicht in zoekvolumes en concurrentie. Gebruik tools zoals SE Ranking of Answer The Public om de posities van je belangrijkste zoekwoorden in de loop van de tijd te volgen.
Stap 2: Optimaliseer je content
Creëer hoogwaardige, relevante content die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep. Gebruik je zoekwoorden op een natuurlijke manier en zorg voor duidelijke, leesbare tekst. Google beoordeelt je ook op relevantie van de content, dus ook dat is essentieel voor je vindbaarheid.
Stap 3: Hoger scoren op Google door middel van SEO
Optimaliseer de technische aspecten van je website, waaronder laadsnelheid, mobiel vriendelijkheid en crawlbaarheid (de mate waarin Google de inhoud van je website kan lezen en begrijpen). Een technisch geoptimaliseerde site scoort beter in de zoekresultaten.
Stap 4: Bouw kwalitatieve backlinks op
Backlinks zijn een belangrijke factor voor Google. Werk aan het verkrijgen van kwalitatieve, relevante backlinks van betrouwbare bronnen. Dit verbetert je domeinautoriteit en positie in de zoekresultaten. Daarnaast kun je werken met interne linkbuilding, dit verbetert ook je domeinautoriteit.
Stap 5: Gebruik Google Analytics
Monitor je websiteprestaties met Google Analytics. Analyseer bezoekersgedrag, populaire pagina’s en bronnen van verkeer om te begrijpen wat werkt en wat niet.
Stap 6: Blijf op de hoogte van algoritme updates
Google verandert regelmatig haar algoritmes. Blijf op de hoogte van updates en pas je strategie aan om consistent hoger te blijven scoren. Wanneer er een algoritme update is lees je dat via onze blog.
Blijf opvallen in de digitale arena
In de dynamische wereld van digitale marketing is het verbeteren van je Google-ranking een voortdurend proces. Door deze stappen te volgen, zorg je voor een sterke online aanwezigheid. Analyseer, optimaliseer en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Op naar meer zichtbaarheid, groei en succes!
Nieuwsgierig naar onze andere ‘how to blogs’?
Vijf tips voor het schrijven van een blog
KPI’s opstellen in vijf stappen