Marketing en sales alignment: tijd voor een nieuwe customer journey
chevron-right
chevron-right

Marketing en sales alignment: tijd voor een nieuwe customer journey

Marketing en sales alignment: tijd voor een nieuwe customer journey

De marketing en sales afdelingen van jouw organisatie werken samen aan een gemeenschappelijk doel: het verder laten groeien van jouw organisatie. Hoewel deze afdelingen vaak hetzelfde doel nastreven, is de samenwerking tussen deze afdelingen in de meeste gevallen niet optimaal. Dit terwijl het partnership tussen marketing en sales essentieel is voor een duurzaam bestaan van jouw organisatie.

Door marketing en sales volledig als losse afdelingen te zien en hierin niet de samenwerking op te zoeken, worden er leads gegenereerd die uiteindelijk niet zorgen voor een verkoop. Bovendien wordt er door sales veel tijd geïnvesteerd in het opvolgen van kwalitatief slechte leads. Een betere samenwerking scheelt beide afdelingen veel tijd én geld. Bovendien draagt het sterk bij aan de groeiambities van jouw organisatie. 

De klantreis in kaart brengen

Om ervoor te zorgen dat de sales en marketing alignment in jouw organisatie een succes wordt is het belangrijk om naar hetzelfde doel te werken. Door gezamenlijk die stip op de horizon te zetten zorg je ervoor dat je iedere activiteit kan toetsen op het behalen van dat doel. Dit voorkomt dat je paden gaat nemen die tot niets leiden. Zo zorg je ervoor dat niet alleen de organisatie, maar ook de klant ervaart dat het sales proces gestroomlijnd is. Daarvoor is het belangrijk om een gezamenlijke klantreis in kaart te brengen.

Vaak wordt sales pas betrokken als potentiële klanten jullie organisatie al sterk overwegen. Maar om jouw organisatie duurzaam te laten groeien is het veel beter om sales al vanaf de start te betrekken in de customer journey. Hierdoor zorg je ervoor dat je potentiële klant gedurende de hele reis een sterke ervaring heeft. Ook kun je door deze verbinding tussen sales en marketing continu voldoen aan de behoeften van je klant. Je kunt betere keuzes maken, je leads efficiënter benaderen en op het juiste moment overgaan tot verkoop.

De voordelen van marketing en sales alignment: meer dan de klantreis

“De nieuwe klantreis” zoals deze marketing en sales alignment ook wel genoemd wordt, zorgt niet alleen voor een geoptimaliseerde ervaring voor potentiële klanten maar kent veel voordelen voor zowel de klant als voor jullie organisatie:

Verhoogde operationele efficiëntie

Door marketing en sales alignment voorkom je dubbel werk. Door de klantreis samen af te stemmen weet je ook waar de verantwoordelijkheden liggen en kun je de efficiëntie in je organisatie verhogen. Je tijd en middelen dragen zo optimaal bij aan je organisatiedoelstellingen.

Versterk je data inzicht met marketing en sales alignment

Sturen op data zorgt ervoor dat jij de juiste keuzes maakt om je groeiambities waar te maken. De combinatie van inzichten vanuit marketing en de klantgegevens van sales heb je een volledig beeld van data die ervoor zorgt dat jij snel en effectief kan sturen. Aanpassingen zijn door de sterke samenwerkingen makkelijker te integreren, waardoor je potentiële klant door een gestroomlijnd proces loopt.

Ga voor eindeloze flexibiliteit

Door als marketingteam en salesteam sterk met elkaar samen te werken ben je beter in staat om te gaan met veranderingen. Is je doelgroep gewijzigd, of focust je organisatie zich op een nieuwe markt? Juist door deze samenwerking ben je in staat snel en efficiënt een optimale klantreis op te stellen en te sturen op deze veranderingen.

Wil jij marketing en sales alignment succesvol inzetten voor jouw organisatie? Navigeer naar succes samen met Peakfort

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.