Voor iedereen die teksten schrijft, is het een bekende term: SEO. Hoewel de term breed bekend is, is het een stuk lastiger om hier goed mee te werken en het gewenste resultaat te realiseren. In deze blog nemen we je mee in de basis van SEO teksten en hoe het jou nieuwe leads voor je bedrijf oplevert.
SEO staat voor Search Engine Optimization. Plat gezegd betekent het dat jij jouw websiteteksten zo schrijft dat je webpagina’s goed vindbaar zijn in zoekmachines als Google. Deze SEO teksten schrijf je op basis van zogeheten keywords. Dit zijn specifieke woorden waar jij als organisatie of bedrijf op gevonden wil worden, en jouw doelgroep naar zoekt.
SEO teksten: waar begin je mee?
Het belangrijkste voor het schrijven van SEO-teksten is om te kijken waar je op gevonden wil worden. Stel, jouw bedrijf verkoopt HR-software aan mkb-bedrijven. Je ziet dat er veel gezocht wordt op het zoekwoord ‘HR-software multinationals’. Je kunt er dan voor kiezen om teksten te schrijven rond deze term, maar de mensen die hier op zoeken vallen hoogstwaarschijnlijk niet binnen jouw doelgroep. Hoewel het verkeer naar de website leidt, ontvang je uiteindelijk weinig tot geen nieuwe leads. Jouw product sluit namelijk helemaal niet aan op wat de doelgroep nodig heeft.
Voor je dan start met het schrijven van SEO-teksten moet je dus onderzoek doen naar termen rond jouw product of dienst. Kijk kritisch naar welke termen vaak op gezocht wordt, en welke terugkomen binnen jouw dienstverlening. Zo leg je een basis voor je SEO-teksten.
Hoe schrijf je goede teksten?
Als je weet welke focus keywords je wilt gaan gebruiken voor je website, start je met het schrijven. Het is hierbij belangrijk dat je kiest voor één focus keyword of keyphrase per pagina, blog of case die je schrijft. Dit is niet alleen zodat het voor de zoekmachine duidelijk is waar je pagina over gaat, maar ook zodat jij focust op één onderwerp. Zoekmachines worden namelijk steeds slimmer en kijken niet alleen meer naar of je keyword terugkomt in je SEO tekst, maar ook naar wat er staat en of het in de juiste context is geplaatst. Een pagina vullen met woorden en keywords is dus niet meer genoeg. Als wat je schrijft niet klopt, pikt de zoekmachine dit op en word je niet getoond.
Bovendien wil je als organisatie graag geloofwaardig overkomen en kun je niet zomaar wat plaatsen op je website. Je wilt graag dat je doelgroep overtuigd raakt van het feit dat jij expert bent in je vak en hen dus het beste kan helpen.
Om ervoor te zorgen dat je teksten niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook écht gevonden worden, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om je keyword in de URL, paginatitel en tussenkoppen terug te laten komen. Maar gebruik hem ook in de lopende tekst. Let wel op dat je het niet teveel gebruikt. Anders wordt je tekst gemarkeerd als spam en is het niet goed meer vindbaar.
Checklist voor SEO teksten:
- 1 keyword of keyphrase per tekst
- Keyword staat in de URL
- Keyword staat in de paginatitel
- Keyword staat in de tussenkoppen en lopende tekst
- De tekst bevat een meta-description met het keyword
- De tekst heeft één duidelijke CTA
- De tekst bevat minimaal 300 woorden
Wat leveren SEO teksten je op?
Alles bij elkaar is het dus best een investering om goede SEO teksten te schrijven. Maar wat levert je dat op? Zoals eerder gezegd zorgen SEO teksten voor meer zichtbaarheid van je organisatie. Als je SEO goed is ingesteld, heb je een duurzame basis voor je website, en wordt je organisch altijd goed gevonden. Hoewel SEO een project van de lange adem is – je ontvangt namelijk niet direct resultaat – is het de investering zeker waard.
Anders dan bij advertenties of campagnes blijft het resultaat doorlopen. Advertenties zet je uit en campagnes worden stopgezet. Daarmee is ook direct je zichtbaarheid en een deel van je resultaat verdwenen. SEO teksten geven je dan een goede basis en laten jouw organisatie als expert zien.
Wil jij aan de slag met SEO en zo je marketing versterken? Download dan onze brochure.