3 onderdelen van een sterke recruitment marketingstrategie
chevron-right
chevron-right

3 onderdelen van een sterke recruitment marketingstrategie

3 onderdelen van een sterke recruitment marketingstrategie

In een eerdere blog doken we in het belang van recruitment marketing om de droomkandidaat te vinden voor jouw organisatie. Aan de hand van een stappenplan legden we uit hoe je jouw organisatie kunt profileren om de juiste medewerkers aan te trekken. In deze blog gaan we dieper in op een recruitment marketingsstrategie. We bespreken 3 onderdelen die essentieel zijn bij het vormen van deze strategie om de juiste mensen te verbinden aan jouw organisatie.

#1: Een sterke employer brand opbouwen

Een recruitment marketingstrategie begint niet bij het schrijven van vacatureteksten of het creëren van content voor sociale media. Om een sterke basis te leggen, is het belangrijk om na te denken over de essentie van jouw merk.

  • Identificeer wat jouw organisatie uniek maakt ten opzichte van de concurrentie.
  • Bepaal welke kernwaarden de basis vormen van je bedrijfscultuur.
  • Zorg ervoor dat je missie en visie duidelijk zijn en richting geven aan de manier waarop jouw organisatie zich naar buiten presenteert.

De Brand Identity Matrix (BIM) biedt een mooi startpunt om de merkidentiteit van jouw organisatie te definiëren. Dit model raakt aan alle aspecten van je organisatie: van visie en missie tot expressie, cultuur, persoonlijkheid en meer. Het geeft je dus niet alleen handvatten voor je employer brand, maar ook voor je merkessentie als geheel. Gebruik deze merkessentie als basis, en werk samen met je HR-afdeling een strategie uit die de koers van jouw recruitment marketingstrategie bepaalt. Wil je meer weten over de BIM? Lees dan ook eens deze blog.

#2: Candidate persona’s ontwikkelen

Je employer brand gaat natuurlijk over wat jouw organisatie als werkgever definieert. Hiermee probeer je een merk te creëren dat onweerstaanbaar is voor potentiële kandidaten. Daarom is het belangrijk om inzichtelijk te maken welke kandidaten je precies wilt aanspreken. Met een gefocuste candidate persona sessie breng jij in kaart wat de winsten en pijnen van jouw ideale kandidaten zijn en hoe jij het beste met ze communiceert.

Wij helpen je hier graag bij. Met onze candidate persona sessie brengen we op een interactieve manier in kaart wat de kenmerken van de kandidaten zijn, net zoals hun winsten en pijnen. Download onze brochure en ontdek hoe we jouw recruitment marketing centraal stellen.

#3: Medewerkers inzetten in je recruitment marketingstrategie

Wie kan er beter vertellen over jouw organisatie dan de medewerkers die je al hebt? Door je medewerkers aan het woord te laten geef je echt een persoonlijke touch aan jouw recruitment marketing. Je hebt meerdere manieren om dit op een effectieve manier vorm te geven.

Medewerkersverhalen delen

Interview medewerkers van jouw organisatie en werk deze uit tot medewerkersverhalen. Hiermee geef je jouw eigen mensen een podium om hun verhaal te vertellen. Je zorgt ervoor dat potentiële kandidaten ontdekken wat werken voor jouw organisatie betekent.

Video testimonials

Vraag medewerkers om video testimonials op te nemen, waarin ze vertellen wat ze doen en wat werken bij jouw bedrijf zo bijzonder maakt. Hierdoor krijgt je organisatie een gezicht: je bent niet enkel een onderneming, maar een verzameling van mensen met hun eigen kwaliteiten, passies en ambities. Dit draagt bij aan de herkenning, toegankelijkheid en persoonlijkheid van je merk.

Benoem medewerkers als ambassadeur

Wil je de volgende stap zetten in je recruitment marketingstrategie? Ontwikkel dan een sterk employee-advocacy programma. Dit houdt in dat je medewerkers actief stimuleert om ambassadeur te worden van jouw organisatie. Deze ambassadeurs kunnen via persoonlijke berichten op social mediaplatformen als LinkedIn de interesse wekken van potentiële kandidaten en hen inspireren om te solliciteren.

Recruit marketing inzetten voor jouw organisatie

Bij Contentleaders zijn we trots dat we diverse organisaties helpen om hun uitdagingen op het gebied van recruitment te trotseren. We hebben samen met onze klanten een aantal sterke werkenbij-websites neergezet en creëren content voor medewerksblogs, socials en inspirerende video’s om de juiste mensen op je juiste plek te krijgen. Lees in deze klantcase hoe wij IQ Select aan een baanbrekend record van sollicitanten hebben geholpen!

Met de juiste recruitment marketingstrategie verbind jij de juiste mensen aan jouw organisatie. Er zijn nog veel meer manieren om deze strategie vorm te geven. Maar door een sterke employer brand neer te zetten, candidate persona’s te ontwikkelen en je huidige medewerkers strategisch in te zetten, inspireer je de juiste kandidaten om te solliciteren op jouw openstaande functies.

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.