We weten allemaal dat het inzetten van social media om je doelgroep te bereiken een belangrijk onderdeel is in je marketingstrategie. Veel organisaties vergroten de zichtbaarheid van hun merk door regelmatig berichten te plaatsen op hun bedrijfsaccount, bijvoorbeeld op LinkedIn. Maar wist je dat het organische bereik van sociale media enorm vergroot kan worden door het inzetten van Social Reach optimization, oftewel SRO? In deze blog neem ik je mee in de wereld van SRO en laat ik je zien hoe je dit zelf slim kunt inzetten.
Wat is SRO en hoe werkt het?
SRO maakt gebruik van merkambassadeurs. Dit kunnen bijvoorbeeld medewerkers of klanten van jouw organisatie zijn. Deze merkambassadeurs dragen bij aan het vergroten van het organische bereik van jouw merk. Zij doen dit door berichten over jouw merk of organisatie te delen op hun persoonlijke socialmediapagina’s.
Met het inzetten van SRO maak je gebruik van echte mensen met echte verhalen. Door je als organisatie kwetsbaar op te stellen, wordt je organisatie door de doelgroep als menselijker gezien. Lezers herkennen zich in de verhalen en zullen daardoor eerder geneigd zijn om te interacteren met de content. Dit heeft dan weer een gunstig voordeel op het bereik. Onze eigen SRO-posts op LinkedIn behaalden afgelopen maanden gemiddeld 118% meer interactie dan de posts op ons bedrijfsaccount.
Waarom medewerkers willen meewerken
Medewerkers die als merkambassadeur worden ingezet hebben ook belang bij het posten van SRO content. Op deze manier kunnen zij hun expertise, ontwikkelingen en uitdagingen delen met de buitenwereld. Zij positioneren zichzelf daarmee als expert, vergroten hun zichtbaarheid en het biedt hen de mogelijkheid hun netwerk uit te breiden.
SRO in de praktijk
Een van de grootste uitdagingen is vaak: ‘Wat moet ik dan posten?’ Binnen Peakfort hebben we dat opgelost door een SRO-plan op te stellen:
- We kozen een groep merkambassadeurs
- We bepaalden samen relevante thema’s
- Elke ambassadeurs kreeg een eigen thema om over te schrijven
- We maakten samen een jaarplanning, zodat iedereen weet wanneer ze iets posten.
Met deze aanpak zorgen we er samen voor dat er een constante stroom aan authentieke content wordt geproduceerd.
Hoe pak jij dit aan?
Nog belangrijker: Hoe kan jij SRO toepassen binnen jouw organisatie? Een goede eerste stap is om samen met een groep merkambassadeurs thema’s vast te stellen. Als je nog niet weet waar jullie over kunnen schrijven, is het een goed idee om een brainstormsessie uit te voeren. Een eenvoudige en snelle methode om veel ideeën te genereren is mindmappen. Je begint met één woord op een (digitaal)papier en schrijft er associaties bij. Ook bij de associaties schrijf je nieuwe associaties. Zo heb je in korte tijd veel onderwerpen waar je over kunt schrijven.
Tips voor SRO op LinkedIn
Content op LinkedIn wordt de laatste jaren steeds visueler. Video’s en carrouselposts halen vaak betere resultaten dan posts die alleen uit tekst bestaan. Dit is ook iets om mee te nemen in je SRO-strategie.
Daarnaast is het bij LinkedIn posts belangrijk om niet alleen te zenden, maar de lezer uit te nodigen om te reageren op jouw post. Veel organisaties maken de fout om vooral te vertellen wat zij doen. Als je de lezer centraal stelt, wordt het makkelijker om interactieve content te schrijven die de lezer aanspoort om te reageren.
Wij dragen graag bij aan het toepassen van SRO binnen jouw organisatie. We helpen je bijvoorbeeld bij het vaststellen van thema’s en het opzetten van een effectieve aanpak voor jouw merk. Neem gerust contact met ons op.