Is jouw bedrijf al klaar voor de AI-revolutie?
chevron-right
chevron-right

Is jouw bedrijf al klaar voor de AI-revolutie?

Is jouw bedrijf al klaar voor de AI-revolutie?

Stel je voor: een wereld waarin de website van jouw bedrijf niet alleen gelezen, maar ook écht begrepen wordt. Niet alleen door mensen, maar ook door de alsmaar slimmere AI-modellen zoals Gemini en ChatGPT. Klinkt als toekomstmuziek? Absoluut niet. Sterker nog, het is de realiteit van vandaag, en het is cruciaal dat jouw organisatie daar klaar voor is. Wij weten dat duurzame groei niet alleen gaat over de gebaande paden, maar ook over het verkennen van nieuwe routes. En de route naar AI-ready content is er zo een.

In deze blog neem ik je mee in waarom je AI moet omarmen.

Waarom AI-begrip zo belangrijk is voor jouw website

Traditionele SEO richtte zich op zoekwoorden en links. En hoewel die nog steeds relevant zijn, verschuift de focus steeds meer. AI-modellen zijn getraind op natuurlijke taal en zoeken naar diepgaand begrip van content. Jouw doelgroep is op zoek naar antwoorden, en daarvoor stellen ze vragen. Ik betrap mezelf er ook steeds vaker op; dat ik liever GPT dan Google. Vragen als: “Wat kan ik maken met een komkommer, rijst en soja-saus” leveren in de AI-engines betere resultaten op dan in Google. Vaak met een handig stappenplan.
Maar dat is de dagelijkse praktijk met huis-tuin en keukengebruik. Echter wordt het ook steeds meer in de B2B-context gebruikt.

Onlangs zocht ik een goede locatie voor onze jaarlijkse strategiedagen. Normaal gesproken startte ik mijn zoektocht bij Booking.com, om te eindigen bij een mooi huisje. Maar nu begon ik in Gemini. Handig, want de AI-engines beantwoorden vragen, vatten samen en creëren zelfs nieuwe content op basis van wat ze ‘lezen’.

Als jouw website niet optimaal is afgestemd op dit AI-begrip, loop je waardevolle kansen mis om gevonden, geciteerd en vertrouwd te worden.

Strategie en actie in één

Als wij voor onze klanten aan de slag gaan, combineren we strategie en actie in een persoonlijke, energieke samenwerking. We zijn nieuwsgierig en daadkrachtig, en dat zie je terug in hoe we denken over content voor AI.

Hoe jij jouw bedrijf klaar maakt voor de AI-revolutie? Hieronder 4 praktische tips:

  1. Schrijf als een mens, voor een mens (én AI)
    • Natuurlijke taal staat centraal: Vermijd jargon waar mogelijk, of leg het duidelijk uit. AI-modellen zijn getraind op hoe mensen met elkaar praten. Hoe natuurlijker en toegankelijker je schrijft, hoe beter AI je content kan verwerken.
    • Conversational style: Schrijf alsof je in gesprek bent met je lezer. Dit sluit perfect aan bij de manier waarop AI-modellen antwoorden genereren.
    • Directe antwoorden: Beantwoord veelgestelde vragen direct en beknopt in je tekst. Dit verhoogt de kans dat jouw content als direct antwoord wordt gebruikt door AI.
  2. Structuur is de sleutel tot begrip
    • Schema Markup: Jouw vertaler voor AI: Implementeer gestructureerde data (Schema.org) op je website. Dit is als een routekaart voor AI, waardoor het de context en structuur van je content beter begrijpt. Denk aan FAQ schema voor je veelgestelde vragen, of Article schema voor je blogs.
    • Duidelijke koppen en alinea’s: Gebruik heldere H1, H2, H3-tags en korte alinea’s. Dit maakt je tekst niet alleen scanbaar voor mensen, maar ook voor AI-crawlers.
    • Bullet points en genummerde lijsten: Deze maken informatie snel scanbaar en begrijpelijk. Ideaal voor het presenteren van kernpunten of stappen.
  3. Bouw autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T)
    • Expertise en ervaring: Zorg dat je content uitstraalt dat je de expert bent in jouw vakgebied. AI hecht waarde aan betrouwbare bronnen.
    • Autoriteit en betrouwbaarheid: Verdien kwalitatieve backlinks van andere gerenommeerde websites. Dit bouwt autoriteit op en geeft AI het signaal dat jouw site een betrouwbare bron is.
    • Actuele content: Houd je content up-to-date. AI-modellen geven de voorkeur aan de meest recente en relevante informatie.
  4. Optimaliseer voor “Answer Engines”
    • Focus op vragen: Denk bij het schrijven van content na over welke vragen jouw doelgroep stelt. AI-modellen functioneren steeds meer als ‘answer engines’, die direct antwoord geven op zoekopdrachten.
    • Diepgang met menselijke touch: Blogs zijn bij uitstek geschikt om diepgaande kennis te delen, maar altijd met een menselijke en toegankelijke toon. Verweef verhalen en praktijkcases om de inhoud levendig en herkenbaar te maken.

Jouw organisatie AI-ready maken?

Dit is slechts de basis. En hiermee kun je al een mooie stap maken. Maar we weten ook, het AI-landschap verandert snel, en de manier waarop content wordt geïndexeerd, evolueert mee. Bij Peakfort begeleiden we je graag op deze expeditie naar resultaat. Samen zoeken we de verdieping op, afgestemd op jouw business.

Neem contact op om eens te sparren hoe jouw organisatie AI-klaar te maken.

author

Geschreven door

Mathijs

In deze blog:

Ontdek hoe we samen
gaan voor groei

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan