Peakfort - Klanten werven via je website in 10 stappen
chevron-right
chevron-right

Klanten werven via je website in 10 stappen

Klanten werven via je website in 10 stappen

Besteed je veel energie aan je website, of geef je veel geld uit aan Adwords maar krijg je weinig nieuwe klanten uit je website? Sta je op het punt je huidige website te vernieuwen, maar weet je niet goed wat er mogelijk is?

Met de huidige technieken van online marketing wordt het steeds makkelijker om nieuwe klanten te werven. Je kunt steeds beter volgen welke pagina’s/content klanten bekijken op jouw website.

Door de content en technieken van jouw website hierop af te stemmen, kun je een krachtige marketingmachine bouwen die nieuwe leads (potentiele klanten) voor jou genereerd. In dit artikel lees je hoe je klanten werft via je website in 10 stappen.

In principe kan elk bedrijf de onderstaande stappen doorlopen, maar het werkt het beste voor kennis gedreven branches binnen het MKB. Bij hun doelgroepen is er vraag naar specifieke kennis en hebben de slagkracht om leads op te volgen.

Klanten werven via je website in 10 stappen

Van website bezoekers naar klanten in 10 stappen

1. Doelgroep kiezen

Kies een branche of probleem als doelgroep waar jij je op wilt focussen en maak hier een ‘Buyer Persona’ voor.

2. Content mapping

Bedenkt en ontwikkel interessante content voor deze doelgroep. Wees hierbij creatief en ga echt uit van je Buyer persona. Voorbeelden van handige content zijn tiplijsten, scans of whitepapers die echt relevant zijn voor jouw persona.

3. Opmaak

Zorg ervoor dat je deze content mooi vormgeeft in ‘online deliverables‘. Zorg dat het opvalt, in een eigen stijltje en dat je onderling links maakt naar andere relevante content.

4. Landingspagina’s

Ontwerp en maak mooie, aantrekkelijke landingspagina’s met de juiste Call To Actions (CTA’s) op de juiste plekken. Bekijk hier meer tips voor een converterende landingspagina.

5. Formulieren

Zorg ervoor dat je bezoekers toegang krijgen tot jouw content door het invullen van een formulier. Vraag niet te veel informatie uit. Je kunt altijd later nog meer vragen, of gebruik maken van progressive profiling (later meer hierover).

6. Bezoekers werven naar website

Je kunt op allerlei manieren traffic genereren. Google Ads, Facebook, LinkedIn en Twitter ads bieden hier mooie mogelijkheden voor. Daarnaast kun je met diverse tools social media berichten inplannen voor automatische plaatsing.

7. Volg je lead

Volg wat je lead doet met behulp van een slim ingericht marketing automation systeem.

8. Lead nurturing

Bied op basis van het gedrag van je lead content aan waar de lead behoefte aan zou kunnen hebben. Geef punten voor bepaalde acties op jouw website. Geef meer punten aan leads voor content die dichter bij jouw aanbod liggen. Leads die deze content bekijken hebben namelijk eerder behoefte hebben die aansluit bij jouw dienst/product dan leads die de wat algemenere content bekijken.

9. Lead opvolging

Als je de marketing automation goed hebt ingericht, en je de juiste punten geeft voor het bekijken van de juiste content, weet je dat er waarschijnlijk een behoefte is aan jouw product/dienst zodra de lead voldoende punten heeft.

De lead wordt dan een SQL (Sales Qualified Lead) en je kunt deze opvolgen. Dit kun je doen door te bellen, of een persoonlijke e-mail. Zorg ervoor dat je in het marketing automation systeem zijn profiel hebt bekeken en weet waar de behoefte van deze klant ligt. Je kunt in het gesprek of e-mail direct op een specifiek probleem van deze SQL inspelen.

10. Optimalisatie

Als de hele flow is ingericht en loopt, dan kun je gaan optimaliseren. Begin bij het optimaliseren van het aantrekken van bezoekers en werk zo de hele campagne door.

Het opzetten van deze hele marketing machine vergt aardig wat werk, maar als hij eenmaal loopt dan loont het zich vanzelf. Je kunt precies zien wat je betaald voor een bezoeker en bijvoorbeeld hoeveel % van de bezoekers een SQL wordt.

Een simpel rekensommetje

Stel we gaan uit van de volgende conversie percentages / waarde van een klant.

  • Gemiddelde kosten per bezoeker: € 2,00 (door Adwords, overige promotiemiddelen)
    • 1.000 bezoekers kosten dan € 2.000,00
    • Kosten bij van je content + marketing automation systeem (schatting: € 3.000,00)
  • Aantal bezoekers naar contact (lead): 15%
    • 1.000 bezoekers worden 150 leads
  • Leads naar SQL: 30%
    • 150 leads worden 45 SQL’s
  • SQL naar klant: 1 op de 3
    • 45 SQL’s worden 15 nieuwe klanten
  • Omzet klant / jaar: €2.000,00
  • Periode dat een klant blijft: 5 jaar
    • 1 nieuwe klant levert dan € 10.000,00 op in 5 jaar
    • 15 nieuwe klanten € 150.000,00

Je hebt dan dus in totaal € 5.000,00 uitgegeven voor een omzetgroei van € 150.000,00.

Bovenstaande rekensom is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk en zijn voor ieder kennisgedreven bedrijf in het MKB haalbaar. Enthousiast hierover? Je kan bij Peakfort je marketing uitbesteden. Lees meer in onze brochure!

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar B2B marketing trends

Marketingstrategieën evolueren in een razendsnel tempo. Als organisatie kun je het je niet veroorloven om achter te blijven. Stap in de toekomst van marketing en ontdek samen met ons hoe jij je organisatie klaarstoomt voor het nieuwe jaar!