In de wereld van strategische vraagstukken kan het soms een uitdaging zijn om buiten de gebaande paden te denken. Je kunt je gevangen voelen in je dagelijkse sleur, wat innovatie en verandering ernstig kan belemmeren. Maar wat als er een manier is om deze barrières te doorbreken? We vertellen je graag meer over de Nightmare Competitor.
Wat is de Nightmare Competitor?
De Nightmare Competitor is een krachtige interventie die deelnemers uitdaagt om de grootste nachtmerrie van hun huidige merk of organisatie te creëren. Deze interventie moedigt deelnemers aan om hun organisatie in een ander licht te zien. Hierdoor zijn de deelnemers vrij om keuzes te maken zonder beperkt te worden door de bestaande structuur.
Wat bereik je ermee?
Het doel van de Nightmare Competitor is om inzicht te krijgen in strategische vraagstukken die kunnen leiden tot een nieuwe of aangescherpte marktstrategie.
Hetstimuleert creatief denken en helpt mensen om de status quo uit te dagen. Door jouw grootste nachtmerrie voor te stellen en te visualiseren wat de concurrent zou doen, identificeer je nieuwe mogelijkheden en bedreigingen die anders mogelijk over het hoofd worden gezien.
Zo ga je aan de slag
Het werken met de Nightmare Competitor vereist wat voorbereiding. Je begint met het samenstellen van een diverse groep deelnemers van verschillende afdelingen en met uiteenlopende rollen. Het liefst laat je de sessie faciliteren met duidelijke richtlijnen en doelstellingen, en door een externe partij, zodat er geen inhoudelijke sturing gegeven kan worden.
Tijdens de sessie kunnen deelnemers brainstormen, ideeën uitwisselen en concepten ontwikkelen voor hun Nightmare Competitor. Moedig hen aan om zo creatief en gedurfd mogelijk te zijn!
Oefening:
Vraag de deelnemers om hun ogen te sluiten en zich voor te stellen dat er donkere wolken in de lucht vormen. Er is een nieuwe concurrent in de markt. Niet alleen doet hij precies wat jullie doen; hij doet het zelfs veel beter. De deelnemers openen hun ogen en gaan in groepen hierover brainstormen. Je kunt hier discussies voeren over wat je concurrent doet op het gebied van technologie, producten, mensen en klantenservice, en wat hun ‘geheime wapen’ zou kunnen zijn.
Het doel is om nieuwe perspectieven te verkennen en innovatieve oplossingen te vinden voor bestaande uitdagingen. Zet een timer om een bepaalde druk te creëren tijdens het brainstormen zodat je sneller tot de kern komt. Presenteer vervolgens de ideeën aan de andere groepen en beoordeel daarna bijvoorbeeld met stip-voting welke ideeën het meest beangstigend zijn. Op basis hiervan kun je met reverse-thinking bekijken hoe je dit kunt omzetten in een kans voor jouw organisatie.

Gebruik hiervoor een kwadrant met op de horizontale as de mate van moeite / inspanning en op de verticale as de mate van impact. Plot je ideeën in een van de vier kwadranten, zodat je inzichtelijk hebt waar je focus naartoe moet gaan. Ideeën die linksboven staan (weinig moeite, hoge impact) zijn ideeën die je snel kunt implementeren. Rechtsonder (veel moeite, weinig impact) vermijd je logischerwijs.
Peakfort helpt
Regelmatig faciliteren wij deze en andere workshops bij onze klanten. Wil je een keer sparren over wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op en we bespreken de mogelijkheden.




