Je hebt hem vast weleens gehoord: de quote ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. De markt staat niet stil. Dus als je wilt groeien als organisatie en van waarde wilt blijven voor je klanten, is verandering noodzakelijk.
Zo hebben we nu allemaal te maken met de snelle ontwikkelingen rondom AI, die impact hebben in elke markt. Als je de mogelijkheden voor jouw organisatie niet verkent, zul je snel buiten spel komen te staan. Ook de sterk veranderende arbeidsmarkt is voor veel organisaties een bekend knelpunt. Het is lastig om medewerkers aan te trekken en te behouden.
Wil je als organisatie kunnen groeien en blijven meespelen in de markt? Dan is verandermanagement een belangrijk thema om mee aan de slag te gaan.
Wat is verandermanagement?
Verandermanagement is het proces van begeleiden van veranderingen op het gebied van structuur of werkwijze binnen een organisatie. Het managen van veranderingen is erg belangrijk om draagvlak binnen de organisatie te creëren. Mensen houden van nature namelijk graag vast aan het bestaande en bekende. Wil je veranderingen succesvol doorvoeren? Dan is het belangrijk om je medewerkers in de reis van verandering mee te nemen.
Knelpunten rondom verandermanagement
Vaak worden organisatieveranderingen in het MT of het LT besproken en besloten. Zodra de aanpassingen zo goed als definitief zijn, worden deze met de rest van de medewerkers gedeeld. Maar wie denkt dat het daarmee klaar is, komt van een koude kermis thuis. Hoe goed en doordacht de plannen ook zijn, zolang je medewerkers niet meeneemt in het veranderingsproces is de kans dat er daadwerkelijk iets verandert erg klein.
Over het algemeen houden mensen niet van verandering. Als leidinggevende zie je de verandering waarschijnlijk als winst – zowel voor de organisatie als voor de medewerkers. Maar verandering betekent in eerste instantie voornamelijk verlies en daar houden mensen niet van. Ons brein is constant op zoek naar veiligheid. Verandering en verlies dragen daar niet aan bij. Verandering betekent afscheid nemen van de situatie zoals deze nu is. En om goed afscheid te kunnen nemen is tijd nodig.
Hoe pak je verandering in je organisatie aan?
Er zijn verschillende methoden en theorieën om veranderingen in organisaties door te voeren. Veelal komen deze allemaal neer op het toepassen van de drie menselijke basisbehoeften. De menselijke basisbehoeften zijn autonomie, competentie en verbondenheid.
- Autonomie
We hebben de behoefte om eigen keuzes te maken en de regie over ons leven te behouden. Door medewerkers in het beslissingsproces te betrekken en hen te laten meedenken, speel je in op deze behoefte.
- Competentie
Niemand wil niet-competent zijn. Veranderingen kunnen ervoor zorgen dat medewerkers onzeker worden over hun kunnen. Door medewerkers eerder in het proces te betrekken en eventuele zorgen op voorhand te bespreken, kan dat gevoel worden weggenomen.
- Verbondenheid
Niets vervelender dan het gevoel er niet bij te horen. Daarom is het belangrijk om goed te luisteren naar je medewerkers en ze te betrekken bij veranderingen in de organisatie. Medewerkers die zich betrokken voelen, zijn ook beter in staat om veranderingen succesvol door te voeren en te laten slagen.
Door te focussen op de drie menselijke basisbehoeften, kunnen duurzame veranderingen worden gerealiseerd. Betrokken medewerkers voelen zich meer verbonden en verantwoordelijk, wat het resultaat ten goede komt.
Verandermanagement bij Peakfort
Vorig jaar hebben wij zelf een verandering doorgevoerd in het onboardingsproces van Peakfort. Ook wij merkten veranderingen in de arbeidsmarkt op en wilden iets unieks ontwikkelen om medewerkers aan te trekken. Dit werd de 100 Dagen Challenge. De 100 Dagen Challenge bestaat uit een drietal opdrachten die nieuwe medewerkers binnen 100 dagen moeten afronden. Om tot het idee van de 100 Dagen Challenge te komen en invulling te geven aan de opdrachten, heb ik met verschillende (oud)-medewerkers gesproken. Dat heeft veel waardevolle feedback en inzichten opgeleverd.
Ook tijdens het uitwerken van de opdrachten en de Challenge kaarten zijn medewerkers betrokken bij het proces. Toen we vorig jaar startten met de Challenge namen niet alleen nieuwe medewerkers deel, maar ook bestaande medewerkers. Als kers op de taart heb ik zelfs meermaals berichten gekregen van bestaande medewerkers die niet konden wachten op hun eigen deelname aan de 100 Dagen Challenge. Voor mij was dat het signaal dat het veranderingsproces succesvol toegepast is.
Wil je meer weten over hoe je verandering binnen jouw organisatie succesvol begeleidt of heb je vragen na het lezen van deze blog? Neem gerust contact met ons op.