Bjorn
Lunden

In 2021 begon een spannende rebrandingreis voor Bjorn Lunden. Zes bedrijven in drie landen begonnen samen met Peakfort aan het avontuur om een sterk merk te bouwen dat zowel internationaal werkt als lokaal aanspreekt.

Headerbeeld Bjorn Lunden case

Van strategische sessies tot de Tiny Yellow – een employer branding book. Peakfort bouwde samen met Bjorn Lunden aan een uniek en krachtig merk dat zowel lokaal als internationaal werkt.

Logo Bjorn Lunden

Wie is Bjorn Lunden?

Bjorn Lunden ondersteunt bedrijven in Nederland, Denemarken en Zweden met eenvoudige, betrouwbare financiële oplossingen, gericht op efficiëntie en groei.

De uitdaging

Het creëren van een merk dat zowel internationaal werkt als lokaal aanspreekt zonder de unieke waarden van de verschillende bedrijven en regio’s uit het oog te verliezen.

Resultaat

+ Een nieuw merk, compleet met een nieuwe visuele uitstraling en merkidentiteit.

+ Een merkessentie, “Simplify to Thrive”, die onderdeel is geworden van de filosofie.

+ Een nieuwe website voor Bjorn Lunden en een succesvolle brand awareness campagne.

Een logo als mascotte en een merkessentie als onderdeel van de filosofie

Begin 2021 staat het huidige Bjorn Lunden voor een grote uitdaging. Met de fusie van zes verschillende bedrijven in drie landen lijkt het bepalen, vertalen en doorvoeren van een krachtig en uniek merk bijna onmogelijk. Ze besluiten de samenwerking met Peakfort aan te gaan met de ambitie om alle bedrijven onder één nieuw merk samen te brengen. Dit resulteerde uiteindelijk in een nieuwe huisstijl, een duidelijke merkessentie en een krachtige lanceringscampagne. Eén van de hoogtepunten volgens Sascha Dusseljee, Group Head of Marketing bij Bjorn Lunden? Sascha vertelt: “Ons logo. Het is écht meer geworden dan een logo. Het is onze mascotte. Het vertelt het verhaal van onze oorsprong en laat de wereld op een briljante manier zien wie we zijn.”

Launch Brand Pillars
Brand book

Ons logo is meer geworden dan een logo. Het is onze mascotte.”

– Sascha Dusseljee

Reflectie op een succesvol traject

Het opvallende en herkenbare logo en de merkessentie komen voort uit de strategische sessies die Peakfort samen met een kernteam van Bjorn Lunden hield in Zweden. Deze sessies draaiden om het identificeren van het merk Bjorn Lunden en hebben de basis gelegd voor de huidige huisstijl en campagnes. Het doel was een merk dat intern gedragen werd en zou resoneren bij de doelgroep. Na de sessies is Peakfort aan de slag gegaan om de input te verwerken tot een concept voor de nieuwe identiteit. Met een aanvullende cultuurscan binnen de hele organisatie is ieders input meegenomen.

Afbeelding trein poster Bjorn Lunden
Sascha Dusseljee

Onze collega's waren enthousiast en trots om de wereld over ons nieuwe merk te vertellen en deel uit te maken van de groep.”

– Sascha Dusseljee

Sfeerfoto event

Sascha: “Ik ben ervan overtuigd dat sterke merken één ding gemeen hebben: ze raken de mensen die ermee in aanmerking komen. Een week voor de officiële externe lancering hebben we het merk met een groots intern evenement aan alle collega’s gepresenteerd. We hebben hierbij een art gallery ingericht waar de collega’s zelf het nieuwe merk konden ontdekken en ervaren. Aan het einde konden ze hun feedback op sticky notes achterlaten, en het enthousiasme was onmiskenbaar. Onze collega’s waren enthousiast en trots om de wereld over ons nieuwe merk te vertellen en deel uit te maken van de groep.”

Verdiepen
van het merk

De samenwerking tussen Peakfort en Bjorn Lunden stopt niet op het moment dat de huisstijl en identiteit is bepaald. Juist daarna is het tijd om deze te verdiepen en meer betekenis te geven. Zo wordt er een Tiny Yellow ontwikkeld – een culture book waarin de kernwaarden en cultuur van Bjorn Lunden zijn vastgelegd – en wordt er gewerkt aan een internationale campagne die het merk introduceert bij een breed publiek. Deze campagne werd zowel offline als online ingezet. Centraal stond de consistentie in beeldtaal en toon, passend bij de kernwaarden van Bjorn Lunden.

 

“Peakfort daagt ons uit om groter en anders te denken.”

 

Om over de verschillende landen culturele relevantie te behouden, werden lokale evenementen en taalvarianten verwerkt in de communicatie. Hiermee bleef de campagne relevant en herkenbaar in elke regio, zonder de kern van het merk te verliezen. Als het aan Sascha ligt stopt de samenwerking met Peakfort nog lang niet: “In de samenwerking hebben we gemerkt dat Peakfort ons uitdaagt om groter en anders te denken. Daarnaast hebben we toegang tot een team van specialisten binnen Peakfort. Alles is dus onder één dak beschikbaar. Peakfort blijft in de toekomst een drijvende kracht om ons merk en onze marketing naar het volgende niveau te tillen.”

Billboard voorbeeld
Mockup Brochure Marketing

Download onze brochure

Ontdek hoe we samen gaan voor groei

Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.