35 voorbeelden van
marketingdoelstellingen

Sterke marketing vraagt om meer dan creativiteit en mooie campagnes.
Want zonder duidelijke marketingdoelstellingen, ontbreekt het kompas dat
je richting geeft.

Wat zijn
marketingdoelstellingen
en hoe formuleer je ze?

Marketingdoelstellingen geven richting aan je strategie en maken meetbaar wat je wilt bereiken. Ze zorgen dat marketing zichtbaar bijdraagt aan het grotere geheel, of het nu gaat om omzet, klantloyaliteit, websiteprestaties of leadgeneratie.

 

Bijvoorbeeld met de SMART‑methode maak je doelen concreet: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zo wordt “meer leads genereren” een doel als: “Verhoog het conversiepercentage van de website met 15% in zes maanden.”

Hoe kies je de juiste marketingdoelstellingen?

De juiste doelen sluiten aan bij je organisatiedoelen én
bij de fase waarin je bedrijf zich bevindt. Vaak gaat het
om een combinatie van primaire doelen (directe
impact, zoals omzet of leads) en secundaire doelen (ondersteunend, zoals merkbekendheid of
klanttevredenheid). Beide zijn nodig om duurzaam te
groeien.

Een voorproefje uit het Marketing Manager Playbook

Het playbook staat vol met concrete handvatten om je marketingdoelen meetbaar en haalbaar te maken.

Vijf van de onderwerpen die je daarin ontdekt:

1. Marketing Generated Revenue
Ontdek hoe je berekent welk deel van de omzet uit marketing komt. Inclusief de formule en voorbeelden van campagnes die meetbaar bijdragen aan groei.

2. ROI van marketing
Krijg stap-voor-stap inzicht in hoe je het rendement van je marketingbudget berekent en gebruikt om betere beslissingen te nemen over je inzet en kanalen.

3. Conversiepercentage
Leer hoe je conversies per pagina of campagne meet, welke tools je hierbij helpen én welke optimalisaties het meeste effect geven.

4. Kosten per lead
Ontdek de methode om je kosten per lead helder in kaart te brengen en vergelijk direct de prestaties van verschillende campagnes en kanalen.

5. Net Promoter Score (NPS)
Krijg een duidelijke aanpak om klantloyaliteit te meten, inclusief voorbeeldvragen en tips om de score te verbeteren en om te zetten in nieuwe groei.

In het Playbook:

Marketing trends
Download gratis het Marketing Manager Playbook

Wil je jouw marketingdoelen concreet, meetbaar en resultaatgericht maken?

Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan