chevron-right
chevron-right

Brand Thinking: een canvas voor sterke merken

Brand Thinking: een canvas voor sterke merken

De sleutel tot het opbouwen van een authentiek en robuust merk ligt niet alleen in het ontwerpen van een opvallend logo of het aanbieden van een uitstekend product. Branding is een diepgaand proces dat de kernwaarden van je bedrijf en manier van werken omvat. Hierbij is het belangrijk dat je je merk niet alleen verkoopt, maar dat deze met je doelgroep. Dit kan je onder andere bereiken met het Brand Thinking Canvas. Het Canvas biedt je een gestructureerde aanpak zodat je een authentiek, sterk merk ontwikkelt waar je trots op kunt zijn.

De essentie van branding

Het hart van branding draait allemaal om het creëren van een betekenisvolle verbinding met je klanten. Een sterk merk communiceert niet alleen wát je verkoopt, maar ook waarom je het doet en hoe je het doet. Het gaat om het overbrengen van je bedrijfsidentiteit op een manier die klanten begrijpen, voelen en geloven. Dit gaat verder dan een product of dienst; het gaat om het creëren van een ervaring die blijft hangen.

Succesvolle branding kan een grote impact hebben. Het blaast energie in je organisatie, versterkt je merkimago en zendt een duidelijk signaal uit naar de markt. Het vergroot niet alleen de merkbeleving, maar verhoogt ook de klantloyaliteit en stimuleert uiteindelijk de groei van je organisatie.

Het Brand Thinking Canvas

Het Brand Thinking Canvas is een krachtig instrument dat je helpt bij het vormgeven van je merk. Het bestaat uit drie delen:

Deel 1: De Brand Core

Hier definiëren we de kernaspecten van je merk, waaronder je visie, missie en identiteit. Je onderzoekt wat jouw merk uniek maakt en hoe je dit vertaalt naar je doelgroep. Samen met je merkbelofte vormt dit de ‘core’ van merk. 

Wil je meer weten over de merkbelofte, kijk dan eens naar de Brand Identity Matrix. Dit model helpt je bij het bepalen van waar jouw merk voor staat.

Deel 2: Brand Identity

In dit deel focus je je op de identiteit van het merk, de  verbale en de visuele stijl. Dit wordt namelijk het visitekaartje van jouw organisatie. Het gaat hierbij niet alleen om kleuren, maar ook om je logo en beelden. En natuurlijk je schrijfstijl – jouw unieke spreektaal waarmee je met je doelgroep communiceert. Dit zorgt (on)bewust ook voor veel herkenning bij je doelgroep. 

Wil je meer weten over het definiëren van je schrijfstijl? In deze blog ontdek je 10 tips om je stijl naar een hoger niveau te tillen. 

Deel 3: Brand Interactions

Dit is waar het actieplan wordt gemaakt. We bepalen wie je merk moet kennen, wat je wilt dat ze over je denken en voelen, en hoe je dit kunt realiseren. Het is een praktische gids om je merkstrategie in de praktijk te brengen. Werk dit bijvoorbeeld uit in een OGSM-jaarplan, zodat je een duidelijk en concreet actieplan hebt voor je marketingactiviteiten. 

Hoe het model werkt

Het Brand Thinking Canvas is geen ingewikkeld model. Het bestaat uit verschillende ringen en subcompartimenten met eenvoudige vragen, zoals ‘wie ben je?’ en ‘wie is je doelgroep?’. Maar achter deze eenvoud schuilt een diepgaand begrip van branding en hoe je een merk kunt opbouwen dat écht impact heeft.

Jouw reis naar een sterk merk

Het ontwikkelen van een sterk merk is een reis, geen bestemming. Het vergt tijd, inzicht en toewijding. Maar met het Brand Thinking Canvas als je gids sta je stevig in je schoenen. Je hebt een duidelijk pad voor je liggen en de tools om je merk op te bouwen zoals jij het wilt.

Wil je meer weten over wat er komt kijken bij een rebranding? Neem contact met ons op, onze strategen vertellen je er graag meer over.

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.