Door middel van de BANT methode kun je een grote efficiëntieslag slaan op gebied van sales. Vaak zien we dat sales qualified leads (leads die een hoge kans op conversie hebben) maar gewoon gebeld worden. Zonder dat eerst goed wordt gekeken of het wel de moeite waard is om te bellen.
De BANT methode brengt hier verandering in en zorgt ervoor dat je meer efficiënt bent met het opvolgen van leads.
De vier peilers van de BANT methode
Met deze BANT methode breng je jouw leads beter in kaart. Je kijkt naar vier peilers om te bepalen of een lead écht de moeite waard is om op te volgen. Dankzij deze methode zullen meer salesgesprekken succesvol zijn. De vier peilers van de BANT methode zijn als volgt:
- Budget: is er bij deze lead voldoende budget beschikbaar, of kan er budget worden vrijgemaakt?
- Authority: heeft de contactpersoon voldoende beslissingsbevoegdheid, of genoeg invloed binnen de organisatie?
- Need: is er een concrete behoefte of vraag naar ons aanbod?
- Timeframe: is dit het juiste moment om de lead het aanbod te doen?
Door voor iedere lead naar deze BANT peilers te kijken, kun je nog beter inschatten of jouw lead geschikt is om te bellen. Kun je nu nog geen “ja” antwoorden op al deze vragen? Wacht dan nog even met het opvolgen van deze leads. Forceer geen salesgesprek, maar kijk of er in de toekomst mogelijkheden zijn.