Heb je de film “I, Robot” ooit gezien? De film schetst een toekomstscenario waarin Will Smith het opneemt tegen robots die, ironisch genoeg, ontworpen zijn om de mensheid te dienen. Toen de film uitkwam, voelde zo’n scenario als een science fiction fantasie. Van robots die de wereld vernietigen is gelukkig nog geen sprake, maar we hebben wel AI dat in een oogwenk complete blogs, whitepapers en social posts uitspuugt.
Dan is de vraag: wie heeft de regie?
Zonder duidelijke richtlijnen wordt AI al snel een losgeslagen contentmachine. Waar Isaac Asimov de wetten van robotica schreef, schrijven wij de wetten van contentmarketing.
De drie wetten voor AI-gedreven contentcreatie
Contentwet 1: Elke creatie dient een strategisch doel.
Wat je publiceert moet bijdragen aan je overkoepelende marketing- of businessstrategie. Geen losse flodders, maar content die je doelen versterkt. Formuleer dus eerst: wat wil ik bereiken, en hoe draagt deze content daaraan bij?
Contentwet 2: Content reflecteert je merkidentiteit.
AI mag dan generiek schrijven, jij moet dat niet doen. Sterke content klinkt als jullie. Het ademt je merk, voelt herkenbaar voor je doelgroep en draagt bij aan onderscheidend vermogen. Werk met voorbeeldteksten, goedgekeurde messaging en duidelijke do’s & don’ts in je AI-briefings. Hoe beter de input, hoe sterker de output.
Contentwet 3: Waarde gaat altijd boven volume.
Een overload aan middelmatige content helpt niemand. Verwar zichtbaarheid niet met effectiviteit. Veel content zonder richting leidt tot contentmoeheid bij je doelgroep. Publiceer liever minder, maar met meer impact. Waardevolle content wordt gedeeld, onthouden en converteert.
Jouw stappenplan om AI strategisch aan het werk te zetten
Nu we de wetten hebben neergelegd, moeten we natuurlijk ook een plan hebben om ons aan die wetten te houden.
Stap 1: Leg het fundament
Content zonder strategie is als los zand. Je kunt er wel een zandkasteel van bouwen, maar de kans dat die in elkaar zakt is groot. Stel dus een plan op, strategie is je basis. Zonder plan is AI een typmachine met turbo.
Wij maken zo’n plan aan de hand van de OGSM methode. Zo definieer je op slechts 1 A4 je doelen, strategieën, metingen en activiteiten. Dat is snel, overzichtelijk en makkelijk om op te sturen en te rapporteren.
Stap 2: Voor wie doe je het?
Het bepalen van je doelgroep vraagt om een heldere strategie. Die heb je nu op papier staan. Dus goed om je Ideale Klantprofiel en Buyer Persona’s te definiëren. Voor beide onderwerpen hebben we een template klaarstaan, dan kun je direct aan de gang. Zo weet je niet alleen met welke organisaties je te maken hebt. Maar vooral ook wie binnen die organisaties je aandacht verdienen, waar zij tegenaan lopen en met welke informatie je ze dus kunt helpen.
Stap 3: Content plannen
Zorg voor focus. Werk met thema’s die inspelen op wat leeft bij je doelgroep. Maak gebruik van contentpilaren en stem je formats af op de klantreis. Wat werkt in de awareness-fase, is zelden geschikt voor de beslissingsfase. Denk na over:
- Welke thema’s spelen er bij de doelgroep, in welke periode van het jaar?
- Welke content sluit aan bij de verschillende fasen in hun klantreis?
Stap 4: Vind (en bewaak) je merkstem
Je tone of voice is goud waard. Zorg dat AI die kent én gebruikt. Beschrijf je merkstem expliciet (in stijl, toon en taalgebruik) en verwerk die instructies in je AI-prompts of -workflow. Gebruik ons template om je merkstem duidelijk te formuleren en makkelijk te delen intern, en met je AI-partner.
Stap 5: Meten is weten
Kijk verder dan bereik. Welke onderwerpen sluiten aan bij de doelgroep? Gebruik data om AI nog beter aan te sturen. Stel jezelf de vragen:
- Welke stukken bereiken de meeste mensen?
- Welke content leidt tot de gewenste conversies?
- Wat spreekt je doelgroep het meeste aan?
Zoekgedrag verandert door AI
Een essentieel onderdeel om rekening mee te houden is de manier waarop zoekgedrag verandert. We zien een verschuiving van traditionele zoekmachines als Google, naar Large Language Models (LLM) als ChatGPT en Perplexity. De manier waarop we onze vragen aan die LLM’s stellen is namelijk anders.
Zocht je voorheen naar “iPhone 16”, vraag je nu AI welke telefoon de beste AI integraties heeft. Zorg dus dat je het best mogelijke antwoord op de vragen van jouw doelgroep beschikbaar hebt.
Houd jij de regie over je AI-leger?
AI inzetten lijkt eenvoudig. En wanneer je “ChatGPT gebruiken” verstaat onder het inzetten van AI, is het dat misschien ook wel. Maar AI zó inzetten dat het je werk als marketingmanager, marketeer of ondernemer versterkt? Dat vraagt visie, kaders en strategie.
Dus zorg dat je je doelen scherp houdt. Wil je weten hoe die doelen eruit kunnen zien? Dan kun je ons Marketing Manager Playbook downloaden, daarin delen we 35 KPI’s waar je direct mee aan de slag kunt.
Kom je er niet uit? Stuur ons dan even een berichtje, wij denken met veel plezier vrijblijvend met je mee.