“Mensen kopen niet jouw dienst of product – ze kopen jouw verhaal.” Voor de meeste mensen die in sales of marketing werken is dit een bekende leus. Toch betekent dit niet dat het opstellen van een goed merkverhaal ervoor zorgt dat jouw klant overgaat tot aankoop. Daarvoor is er meer nodig. Purpose-driven branding kan je organisatie uitkomst bieden om je te differentiëren op de markt en een groep mensen aan te trekken die de visie van jouw organisatie deelt. Door in te zetten op purpose-driven branding, differentieer je jouw organisatie in de markt, ben je in staat diepere klantrelaties aan te gaan en je medewerkers beter te binden aan jouw merk. In deze blog nemen we je mee in de onderdelen van purpose driven branding en hoe jij dit inzet voor jouw merk.
Purpose-driven branding: de kern van je organisatie
Met purpose-driven branding ontwikkel je een merkidentiteit rondom een missie met maatschappelijke impact. Dit betekent niet dat je als organisatie geen commerciële doelen meer kunt nastreven, want die zorgen juist voor het voortbestaan van je missie. Maar je verlegt wel de focus van commercie naar een duurzame missie. Met deze missie zorg je ervoor dat jouw doelgroep zich bij jou merk aansluit omdat ze geloven in de missie en visie die je uitstraalt. Dit bindt ze aan jouw merk. Bij het toevoegen van een missie voor purpose-driven branding kun je denken aan het verduurzamen van een markt of branche, en de nadruk leggen op de mensen in een organisatie.
Als je aan de slag gaat met purpose-driven branding, is het belangrijk dat dit doel authentiek is en verbonden is met de organisatie. Het moet echt gedragen worden in de organisatie. Anders is het niets meer dan een mooi verhaal dat je vertelt, jouw klant prikt daar feilloos doorheen. Het resultaat? Een missie die na verloop van tijd niet meer geloofwaardig is. Het niet naleven van échte purpose-driven branding kan zelfs schade toebrengen aan je merk.
Hoe start je met purpose-driven branding?
De vraag die volgt is hoe je dan wel moet inzetten op purpose-driven branding. Dit start met brand building. Met brand building bouw je je merk opnieuw op met als doel het verbeteren van de klantloyaliteit, het verhogen van de merkbekendheid en het creëren van een connectie met je doelgroep. Voor het inzetten van purpose-driven branding en brand building zijn er vijf bouwstenen: differentiatie, samenwerking, innovatie, validatie en cultivatie.
Differentiatie
Met differentiatie onderscheid je je van de rest. Je begint met het onderzoeken van wat er in de markt gebeurt, wat je concurrenten doen en hoe jij een nieuwe norm kunt zetten. Hoe ga jij de wereld verbeteren met purpose-driven branding? Zorg ervoor dat je opvalt binnen een verzadigde markt.
Samenwerking
Een merk bouwen doe je nooit alleen. Door samen te werken creëer je synergie tussen interne teams en externe specialisten. Zo bouw je aan een merk dat van binnenuit wordt aangestuurd. Hierbij is het essentieel dat je mensen om je heen verzamelt die geloven in jullie missie en zich daar iedere dag voor willen inzetten. Juist in deze situaties gaan je klanten mee in je missie, omdat je merk blijft leven en groeien.
Innovatie
Bij innovatie vertrouw je op creativiteit en inzicht om vooruit te komen. Je kijkt naar je missie en waar de markt naar vraagt. Je grijpt kansen om vanuit daar de branche, de markt of je dienstverlening te veranderen en voor jou te laten werken.
Validatie
Validatie draait om het meten van merken tegen betekenisvolle criteria, van marktonderzoeken en focusgroepen tot real-world experimenten en A/B testen. Op deze manier versterk je je communicatie en zorg je ervoor dat je merkidentiteit onderscheidend, relevant en diepgaand is.
Cultivatie
Tot slot de cultivatie: het verfijnen en voeden van de merkbeleving. Laat purpose-driven branding terugkomen in alle interacties met je klanten. Zo versterk je de ervaring met je merk en de binding met je doelgroep.
Voordelen voor je organisatie
Door te focussen op purpose-driven branding bouw je niet alleen aan een stevig fundament voor jouw merk – je geeft doel aan je activiteiten en zorgt voor draagvlak in je organisatie. Door je medewerkers vanaf het begin te betrekken bij purpose-driven branding, creëer je vanaf moment één draagvlak voor deze verandering. Een duidelijk en maatschappelijk verhaal draagt hier enorm aan bij. Wanneer de klant het eens is met jouw missie en visie, win je betrokkenheid en ontwikkel je duurzame klantrelaties.
Om purpose-driven branding effectief in te zetten is er vaak een rebranding traject nodig. Met dit rebranding traject zorg je ervoor dat je de juiste stappen zet om jouw purpose-driven brand écht duurzaam en levend te maken. In ons rebranding playbook nemen we je mee in de stappen voor een goed rebranding traject en maak je kennis met het PION-model, dat je de juiste handvatten geeft voor het vernieuwen van je merk.