Om de beste blogs te maken is alleen goed kunnen schrijven niet genoeg. Er komt meer kijken bij het creëren van goede en effectieve content. Hoe zorg je ervoor dat je blog wordt gevonden door de juiste mensen? En hoe kun je het meeste uit een tekst halen zodat je er optimaal van profiteert? Zet de kunst van Search Engine Optimization naar je eigen hand en schrijf met deze drie tips de perfecte SEO-blog!
Als het goed is zit er veel kennis in je bedrijf. Kennis die je als marketeer graag wilt kunnen inzetten om online meer en beter gevonden te kunnen worden door potentiële klanten. Met SEO-blogs probeert je de nieuwsgierigheid bij de klant om te zetten in een lead, waar sales mee aan de slag kan. Maar voor het zover is, is het belangrijk om te bepalen waar je over gaat schrijven. Of nog belangrijker: waar je klant naar op zoek is.
SEO-onderzoek
Het leeuwendeel van de blogs wordt gevonden via een zoekmachine. Stel, iemand wil weten wat de beste houtverf is en zoekt simpelweg op ‘beste houtverf’. Als je als bedrijf verf aanbiedt die daarvoor uitermate geschikt is, maar je schrijft een blog met ‘Dit zijn de typen verf die we aanbieden’, is de kans klein dat je bovenaan verschijnt in de resultaten van de eerder genoemde zoekopdracht.
Om erachter te komen wat de populairste zoekresultaten zijn in jouw veld, zijn verschillende online SEO-tools in het leven geroepen. Eén daarvan is Google Keyword Planner, maar er zijn ook alternatieven als AnswerThePublic en UberSuggest. Ze laten zien hoe vaak er op één of meerdere woorden is gezocht. Daarnaast kun je onder meer zien hoeveel concurrentie er is op dat zoekwoord, zodat je kunt inspelen op wat er qua content nog ontbreekt. Verder is het mogelijk om zoekopdrachten te filteren op locatie. Dat stelt je in staat om met je blog gerichter te targeten door in te haken op lokale behoeften.
Keywords, keywords, keywords
Nu je weet waar mensen veel op zoeken, is het zaak om je keyword te bepalen. Dit woord komt steeds terug in je tekst zodat zoekmachines je blog goed kunnen indexeren. Meestal staat het gekozen keyword gelijk aan één of meerdere woorden in de meest populaire zoekopdracht. Voor het beste SEO-resultaat is het belangrijk om de keywords in ieder geval te laten terugkomen in de URL, de kop, de lead (ook wel intro genoemd) en minstens één tussenkop.
Verder is het slim om hem terug laten komen in de lopende tekst, mits het niet té opvallend is. Een keyword density (dichtheid) van twee tot vier procent is gangbaar. In een tekst van idealiter 300 tot 400 woorden kan herhaling namelijk best gaan vervelen. Last but zéker not least: de meta-description. Dit is de korte tekst die mensen zien in de lijst van zoekresultaten. Hiermee wil je de potentiële klant laten klikken. Zoeken mensen bijvoorbeeld voor deze blog op “SEO”, dan willen ze in die tekst bevestigd zien dat de blog ook daadwerkelijk over SEO gaat. Gebruik hier dus ook het keyword.
‘Koop nu mijn product!’
Als het goed is beweegt de hele tekst in je SEO-blog toe naar een call to action (CTA), een afsluiter die de lezer moet overtuigen om actie te ondernemen. Dat kan zijn het downloaden van een whitepaper of brochure, een inschrijving voor een nieuwsbrief of simpelweg een contactformulier dat moet worden ingevuld. Zorg dat deze CTA krachtig is, maar niet te letterlijk, zoals de tussenkop boven deze alinea. Meestal is hij tweeledig: Nieuwsgierig geworden naar [mijn product/service]? / Download nu vrijblijvend onze brochure!
Nog even op een rijtje:
- Doe SEO-onderzoek
- Bepaal je onderwerp en insteek
- Kies het juiste woord
- Bedenk een effectieve CTA
En bloggen maar!