Digitaal verkopen in 2025
chevron-right
chevron-right

Verkopen in de digitale wereld van 2025

Verkopen in de digitale wereld van 2025

Het gedrag van klanten is veranderd. Ze doen meer onderzoek, vergelijken producten online en verwachten direct toegang tot informatie. Volgens onderzoek van McKinsey geeft maar liefst 76% van de B2B-kopers de voorkeur aan digitale interacties boven fysieke of telefonische communicatie tijdens het salestraject. Dit betekent dat bedrijven die geen digitale salesstrategie hebben, de aansluiting met hun klanten kunnen verliezen.

Tools voor digitale sales

Het juiste gebruik van digitale tools kan je verkoopproces stroomlijnen en je kansen op succes vergroten. Hieronder deel ik drie van de belangrijkste tools die je kunt inzetten: CRM, Social Selling en AI.

Customer Relationship Management (CRM)-systemen

Bijna ondenkbaar om in 2025 geen CRM pakket in te zetten. Maar ondanks dat we zien dat steeds meer organisaties gebruik maken van een CRM pakket, blijft de vraag nog steeds of die altijd effectief ingezet wordt voor onder andere:

  • Leads effectief beheren.
  • De voortgang in je sales funnel bijhouden.
  • Gepersonaliseerde follow-ups automatiseren.

Een goed CRM pakket helpt je om de salesfunnel inzichtelijk te maken, maar het valt of staat bij de invoer en consistentie van het bijhouden van het systeem. Hoe concreter en nauwkeuriger de input, hoe waardevoller de output.

Social Selling

Social selling speelt in op de veranderde manier waarop klanten kopen. In plaats van traditionele koude acquisitie richt social selling zich op het benutten van sociale media om relaties op te bouwen en vertrouwen te creëren. Dit betekent dat je niet direct probeert te verkopen, maar dat je waarde biedt door relevante content te delen, actief te reageren en authentiek contact te maken met je doelgroep.

Social selling platforms

Platforms zoals LinkedIn bieden krachtige mogelijkheden voor social selling. Door waardevolle content te delen en rechtstreeks met prospects in contact te komen, bouw je vertrouwen op en blijf je top-of-mind. Bedrijven die social selling goed toepassen, bouwen sterke relaties op die uiteindelijk leiden tot meer conversie en langdurige klantloyaliteit. LinkedIn heeft er zelfs een dashboard voor, waar jij je eigen Social Selling Index kunt bekijken. Op deze link vind je jouw score.

Social Selling Score

De LinkedIn Social Selling Score is opgebouwd uit vier componenten. De waarde van je merk, het vinden van de juiste personen, het delen van informatie en het bouwen van relaties. Vier belangrijke elementen die bepalen hoe goed jij bent in social selling.

Kunstmatige Intelligentie (AI)

We kunnen er niet meer omheen, AI! Ook in de digitale verkoop is het een handige tool om goed in te zetten. Bijvoorbeeld voor:

  • Het analyseren van klantgegevens om koopintenties te voorspellen.
  • Het automatiseren van routinetaken zoals e-mailfollow-ups.
  • Het personaliseren van aanbiedingen op basis van klantgedrag.

Met AI kun je het verkoopproces efficiënter en klantgerichter maken, wat niet alleen de productiviteit van je team verhoogt, maar ook de tevredenheid van je klanten.

Hoe zet je digitale verkoop succesvol in

Wees menselijk, ook online

Hoewel digitale tools je helpen efficiënt te werken, blijft persoonlijk contact belangrijk. Zorg ervoor dat je communicatie empathisch, persoonlijk en authentiek is. Dan maak je uiteindelijk de meeste impact.

Investeer in training

Digitale tools ontwikkelen zich razendsnel. Door regelmatig trainingen te volgen, blijf je op de hoogte van de nieuwste trends en mogelijkheden. Zo haal je het maximale uit je investeringen en blijf je altijd een stap voor op de concurrentie.

Meet en optimaliseer

Door KPI’s vast te stellen voor je digitale digitale verkoopstrategie, zoals bijvoorbeeld de leadconversieratio, kun je meten waar je staat. Wanneer je deze data gebruikt om te optimaliseren, kun je werken aan elke dag een beetje beter worden.

Marketing en sales alignment 

Succesvolle digitale verkoop is niet alleen een taak voor het salesteam of marketingteam. Marketing en sales moeten nauw samenwerken om een consistente boodschap en aanpak te bieden. Door gezamenlijk doelen te stellen en samen te werken aan leadgeneratie en nurturing, kunnen beide teams bijdragen aan betere resultaten. Het gaat dus niet om of-of, maar om en-en. 

Kansen

Verkopen in een digitale wereld biedt heel veel kansen, maar vraagt ook om aanpassingsvermogen. Door te investeren in de juiste tools, op de hoogte te blijven van trends en altijd jouw klant centraal te stellen, kun je het meeste halen uit je digitale salesstrategie.

Daarnaast is het cruciaal dat marketing en sales niet als losse onderdelen worden gezien, maar als een team dat gezamenlijk bijdraagt aan het resultaat. Marketing en sales alignment zorgt voor een sterke synergie en een consistente klantbeleving. Bij Peakfort denken we graag met je mee om deze samenwerking te versterken en je team klaar te stomen voor de toekomst.

author

Geschreven door

Mathijs

In deze blog:

Ontdek hoe we samen
gaan voor groei

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan