chevron-right
chevron-right

Wat als AI morgen zou verdwijnen?

Wat als AI morgen zou verdwijnen?

Staan de rode vlekken in je nek bij het idee dat AI verdwijnt? Voor velen is AI het nieuwe social media: we kunnen niet zonder. De ruggengraat van onze dagelijkse werkdag. Kun jij nog nadenken zonder AI eerst te vragen hoe dat moet? Hopelijk wel.

Toch blijft de vraag: wat zou er gebeuren als AI opeens zou verdwijnen. Stel je een soort digitale armageddon voor. Het einde der tijden. Wat doe je dan?

AI als assistent of als fundering

Een ietwat suggestieve titel wellicht, maar geen zorgen het een is niet beter dan het ander. Steeds meer teams zetten AI in in het creëren van content. De vraag is dus niet óf je AI gebruikt, maar hoé je het gebruikt.

Want als je chats verdwijnen in het niets. Weet je dan nog waar je mee bezig bent? Of is alles dan verdwenen en moet je vanaf nul opnieuw beginnen? Want dat is natuurlijk een risico.

Tijd voor een mini-quiz, een echte reality check. Noteer voor jezelf welke antwoorden van toepassing zijn. Tel de aantallen en ontdek je AI-type. Zo weet je waar je staat én nog belangrijker: of je een dag zonder AI zou “overleven”.

Mini-quiz: overleef jij zonder AI?

  1. Hoe vaak gebruik je AI-tools zoals ChatGPT, Midjourney of Perplexity?
    1. Alleen als ik vastloop of iets leuks wil proberen
    2. Dagelijks, voor bijna alles
    3. Regelmatig, voor specifieke taken waarbij het tijd bespaart
  2. Als AI morgen zou verdwijnen, dan…
    1. Meh. Dan maar weer ouderwets zwoegen
    2. PANIEK. Dan valt m’n hele contentmachine om
    3. Vervelend, maar m’n strategie staat. We vinden wel een andere manier
  3. Hoe bepaal jij of AI-output goed genoeg is om te gebruiken?
    1. Ik scan het snel en pas het soms een beetje aan
    2. Als het er logisch uitziet, gooi ik het meteen live
    3. Ik check het altijd kritisch en zorg dat het aansluit bij onze tone of voice
  4. Hoeveel collega’s gebruiken AI op dezelfde manier als jij?
    1. Geen idee eigenlijk
    2. Iedereen doet maar wat
    3. We hebben afspraken over hoe we AI inzetten
  5. Wie bepaalt de onderwerpen voor je content?
    1. Een beetje ik, een beetje AI
    2. Ik typ een prompt zoals: “10 contentideeën voor SaaS-bedrijven” en kies de leukste
    3. Onze strategie en klantinzichten, AI helpt alleen bij het finetunen
  6. Hoe voelt AI voor jou op je werk?
    1. Als een slimme speeltuin
    2. Als een turbo die m’n werk overneemt
    3. Als een assistent die ik zelf aanstuur

Hoe doen anderen dat?

Wil jij weten hoe andere marketeers hiermee omgaan? We doen momenteel een AI benchmark onderzoek onder marketingteams. Waar gebruiken ze AI voor, wat werkt en wat niet? Doe ook mee, het kost je slechts 3 minuten en je ontvangt als een van de eersten de inzichten:

Uitslag: welk AI-type ben jij?

Tijd voor het moment suprème: welke AI personificatie ben jij? Tel de aantallen A, B en C die je hebt gescoord. Welke komt het meest terug? Hieronder vind je wat dat voor jou betekent.

De spelende verkenner (meeste A)

Je bent nieuwsgierig en probeert dingen uit, maar zonder vast ritme of strategie. Prima beginpunt, maar er valt nog veel te winnen.

Zou je een dag zonder AI overleven? Waarschijnlijk wel, maar al die losse chats met inhoud? Die zijn wel zuur om te verliezen.

Tip: Kies één AI-use-case waar je structureel mee aan de slag gaat.

De verslaafde maker (meeste B)

AI is je favoriete collega, vergeet je niet je menselijke collega’s ook gedag te zeggen? Je laat AI veel werk oppakken. Pas op dat je daarin wel je merkherkenning en inhoudelijke scherpte behoudt.

Zou je een dag zonder AI overleven? Grote kans van niet. Tijd om je fundament te versterken.

Tip: Pak de regie terug. AI is je assistent, niet je eindredacteur.

De bewuste bouwer (meeste C)

Je bent lekker bezig. Jij weet wanneer AI waarde toevoegt en wanneer je beter zelf de regie kunt pakken. Je combineert strategie met efficiëntie.

Zou je een dag zonder AI overleven? Ja, jij weet waar je mee bezig bent en AI is slechts de ondersteunende factor. Tuurlijk, het wordt even aanpoten: maar de richting is duidelijk.

Tip: Upgrade jouw AI-assistent met templates en richtlijnen (bijvoorbeeld tone of voice, doelgroep en merkverhaal) zo wordt de content nóg beter.

Dus, overleef jij het?

Natuurlijk wel, maar hopelijk heeft deze quiz je laten nadenken over hoe AI is geïntegreerd in jullie werk. Is het een vaste partner, of een losse flodder die je nog regelmatig moet corrigeren? AI wordt pas echt een versneller als je duidelijk hebt hoe het bijdraagt aan het bereiken van je doelen.

Hoe doen anderen dat?

Wil jij weten hoe andere marketeers hiermee omgaan? We doen momenteel een AI benchmark onderzoek onder marketingteams. Waar gebruiken ze AI voor, wat werkt en wat niet? Doe ook mee, het kost je slechts 3 minuten en je ontvangt als een van de eersten de inzichten.

author

Geschreven door

Lisa

In deze blog:

Ontdek hoe we samen
gaan voor groei

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan