100 dagen challenge - Peakfort
chevron-right
chevron-right

Wat als de eerste 100 dagen bepalen of je ergens blijft werken?

Wat als de eerste 100 dagen bepalen of je ergens blijft werken?

Wat kun je bereiken in een dag, wat regel je in een week, hoeveel ontdek je in een maand, en wat is er mogelijk in 100 dagen? Steeds vaker hoor ik de uitspraak: “De impact van technieken en trends wordt op de korte termijn overschat en op de lange termijn onderschat.” Een lekkere nuchtere zin die zo Nederlands had kunnen zijn.

Op dit moment is die trend natuurlijk AI. Maar wees gerust, daar gaat deze blog niet over. Deze blog gaat over het behouden van je medewerkers, over loyaliteit en wat je als organisatie en team kunt doen om de juiste mensen aan boord te houden en hoe belangrijk die eerste 100 dagen zijn en wat je in die tijd voor elkaar kunt krijgen. Ook voor ons bij Peakfort is dat weleens een uitdaging.

De trouwe fietser: 40 jaar bij één werkgever

In 1987 verhuisde ons gezin omdat mijn ouders het belangrijk vonden dat we op een rustige plek konden opgroeien. Een belangrijke voorwaarde was dat mijn vader vanuit huis naar zijn werk kon fietsen en dat deed hij ook. Ruim 40 jaar lang, door wind, regen, hagel, zon, met lekke banden en af en toe een pechgeval. Zonder uitzondering.

Foto uit het archief

Deze foto van mij is van net voor die verhuizing.

Mijn vader maakte talloze reorganisaties mee. Elke ronde was spannend. Hij zag afdelingen ontstaan en weer verdwijnen. Hij zag successen en mislukkingen. Hij maakte mee hoe het bedrijf werd overgenomen en de cultuur drastisch veranderde toen het onderdeel werd van een Japans moederbedrijf. Als het collectieve geheugen van zijn afdeling werd hij door veel collega’s geraadpleegd. De druk was soms enorm, denk ik nu. Maar zonder klagen stapte mijn vader elke dag weer op de fiets. Voor ons. Toen ik deze blog schreef, vroeg ik hem: “Waarom bleef je?” Zijn antwoord was verrassend: “Er waren telkens nieuwe uitdagingen waar ik impact kon maken. Die diversiteit en die dynamiek hielden me betrokken.”

De realiteit van werken tegenwoordig

In de bijna 10 jaar dat we met Peakfort bestaan, hebben we zo’n 80 medewerkers gehad. Op dit moment bestaat het vaste team uit ongeveer 30 mensen. Als ik dat afzet tegen het voorbeeld van mijn vader, schrik ik soms. Veertig jaar bij één werkgever… En wij? We hadden ooit een stagiair die het vier dagen volhield. Dat is een blog op zich waard. Het waren vier fantastische dagen. Als ik met andere ondernemers praat, lijkt het vaak de normaalste zaak van de wereld. Korte dienstverbanden, tijdelijke relaties, het hoort er kennelijk bij. Maar dat is nooit mijn ambitie geweest als ondernemer. Ik zeg het gewoon hardop, het is frustrerend om steeds opnieuw te moeten beginnen, het is kostbaar, en misschien… ook niet nodig.

Daarom deel ik graag wat wij bij Peakfort geleerd hebben in onze zoektocht naar meer betrokkenheid en langdurige samenwerking.

Drie pijlers voor een duurzaam dienstverband

Na veel experimenteren zien wij drie elementen die in de eerste 100 dagen bijdragen aan een goede landing én een duurzaam dienstverband:

  • Cultureel verbonden zijn
  • Je persoonlijk en professioneel betrokken voelen
  • Impact kunnen maken

De eerste 100 dagen zijn daarbij cruciaal. Daarom besteden we daar bij Peakfort extra aandacht aan. Je start met de Peakfort Academy. Ons digitaal leerplatform om vaktechnisch en cultureel te ontwikkelen. Je leert over de tools, werkwijzen en cultuur. Daarnaast is er begeleiding door een vakgenoot. Iemand uit het team maakt je wegwijs en kun je benaderen. Daarnaast hebben we onze 100-dagen-challenge. Drie kaarten met drie opdrachten die je uitdagen om onze cultuur te leren kennen én jezelf te laten zien. Je presenteert aan het eind van je eerste 100 dagen jouw verbetering voor Peakfort. Klein of groot, als het maar impact heeft.

Onderzoek bevestigt het belang van die eerste 100 dagen

Uit studies van onder andere Harvard, “Onboarding Isn’t Enough” voor de liefhebber, blijkt dat een gestructureerde onboarding in de eerste 100 dagen cruciaal is voor (dat ligt gelukkig in lijn):

  • Betrokkenheid en retentie. Nieuwe medewerkers die zich welkom voelen, blijven langer.
  • Snellere productiviteit. Goede begeleiding versnelt het moment waarop iemand echt bijdraagt.
  • Culturele integratie. In de eerste weken vormen mensen hun beeld van hoe ‘de dingen hier gaan’. Medewerkers moeten zich vanaf het begin welkom, gezien én nodig voelen.

Bij Peakfort begint die bijdrage visueel: met je foto aan de muur. Letterlijk. Je gezicht krijgt een plek in het grotere geheel aan het eind van je 100 dagen challenge. Dat markeert jouw start, jouw bijdrage aan de cultuur, strategie en jouw persoonlijke groei.

Sinds de tijd dat mijn vader veertig jaar lang op de fiets naar zijn werk ging, is de arbeidsmarkt ingrijpend veranderd. Terwijl hij nu van zijn pensioen geniet, nog steeds gek op fietsen, proberen we bij Peakfort iedere dag iets van die verbinding te vinden.

Ontdekken hoe deze voorbeelden voor jouw organisatie kunnen werken, neem contact met ons op.

author

Geschreven door

Israël

In deze blog:

Ontdek hoe we samen
gaan voor groei

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan