Data driven marketing is het kompas voor organisaties die op zoek zijn naar groei en innovatie. Het gaat hierbij om meer dan alleen het volgen van cijfers; het is een strategie die zich stevig verankert in inzicht in plaats van te sturen op de onvoorspelbaarheid van intuïtie. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien paradoxaal: gewapend met data en vertrouwen in het bekende, bevrijd je jezelf juist van de standaard om het onbekende te verkennen. In deze blog nemen wij je mee in hoe jij zicht krijgt in het donker door middel van data driven marketing.
Data driven besluitvorming
Bij een data driven marketing aanpak worden strategieën, campagnes en klantinteracties ontworpen op basis van data-analyses, klantgegevens, markttrends en -onderzoek. De voordelen van data driven zijn duidelijk: nauwkeuriger targeten, betere klantverbinding en meer doelgerichte campagnes. Hieruit vloeit vaak ook een hogere ROI en naamsbekendheid van de organisatie. Het vermogen om strategieën te baseren op harde cijfers verkleint risico’s en maakt marketinginspanningen meetbaar en aanpasbaar in real-time.
Deze data driven methode staat dus in contrast met intuïtieve marketing, die leunt op het buikgevoel van marketeers. Waar intuïtieve besluitvorming kan leiden tot gemiste kansen of ondoelmatige campagnes door gebrek aan onderbouwing, zorgt data voor een stevig fundament waarop besluiten gestoeld zijn. Aan de andere kant moet er een evenwicht zijn tussen de objectiviteit van feiten en het creatieve, menselijke inzicht, zodat campagnes niet alleen effectief zijn in het bereiken van hun doelgroep, maar ook resoneren op een persoonlijk niveau. Met andere woorden: laat het je niet beperken tot het creatief denken! Zo wordt de kracht van cijfers verrijkt met de nuances van menselijk inzicht, wat leidt tot een data driven marketingstrategie die zowel intelligent als intuïtief is.
Data driven in een cookieloos tijdperk
Momenteel verzamelen marketeers data via first- en third-party cookies, klantinteracties, social media en CRM-systemen. Maar met de uitfasering van third-party cookies door Google Chrome sinds begin dit jaar verschuift de focus naar first-party data uit eigen platform interacties. Daarnaast zal de nadruk komen op contextual targeting, waarbij advertenties worden afgestemd op de inhoud van een webpagina in plaats van op gebruikersgedrag en het aanbieden van gated content.
Ruimte voor innovatie
Een data driven marketing aanpak legt de weg open om te experimenteren en ontwikkelen. Namelijk, door te vertrouwen op de kracht van cijfers, weet je dat jouw aanpak doelgericht en het meest effectief is. Organisaties hebben de tijd om nieuwe markten te verkennen, klantgedrag diepgaand te analyseren en producten of diensten te finetunen om aan specifieke behoeften te voldoen.
Hoe data driven marketing jouw bedrijf helpt
Wij bewegen ons soepel door het landschap van data driven marketing door onze jarenlange ervaring. We gaan dan ook graag nieuwe uitdagingen aan. Met data als kompas, kunnen we niet alleen tijdig reageren op de veranderende marktomstandigheden, maar ook nieuwe kansen creëren en aanpakken die voor de groei en het succes van je organisatie zorgen. Data is niet alleen onze kaart, maar ook onze inspiratiebron, waarmee we samen met jou het avontuur aan kunnen gaan.
Benieuwd hoe een data driven marketingaanpak jouw organisatie kan laten groeien? Ga met ons aan het avontuur aan. Je leest meer over onze werkwijze in de brochure.