In 2023 kon je bijna geen nieuwsbrief of website openen zonder dat er aandacht aan besteed werd – het belang van ESG. Inmiddels lijkt de ‘trend’ van ESG in marketing langzaam op de achtergrond te raken. Bedrijven focussen in deze onrustige tijden liever op duidelijke KPI’s en blijven weg van langetermijn investeringen zoals duurzaamheid en maatschappelijk nut. Dit terwijl de focus op ESG in marketing belangrijker is dan ooit. In deze blog leggen we uit waarom.
Waar staat ESG voor?
ESG is een afkorting en staat voor Environmental, Social en Governance. Vaak wordt ESG ook vertaald als duurzaam en verantwoord ondernemen. Dit betekent dat je onderneemt met oog voor milieu, klimaat en maatschappelijk belang. Je kijkt hierin verder dan de belangen van jouw organisatie. Een bedrijf dat actief bezig is met ESG onderneemt vanuit de gedachte dat je iets goed doet voor de wereld om je heen. Wanneer je ESG breed in de organisatie inzet kun je stellen dat je onderneemt vanuit een purpose.
Waarom is ESG belangrijk?
Inzetten op ESG is natuurlijk belangrijk voor de wereld om ons heen. Daar bestaat eigenlijk voor niemand twijfel over. Maar vanuit een business oogpunt ligt die vraag vaak wel anders. Waarom is ESG belangrijk voor mij? Wat haal jij er met je organisatie uit en hoe vertaal je ESG in marketing?
Vaak vinden ondernemers het antwoord op die vraag ingewikkelder. Want hoewel ESG de wereld om je heen mooie dingen oplevert, lijkt het niet altijd terug te leiden naar de omzet en groei van jouw organisatie. In de praktijk wordt ESG in ‘mindere’ tijden vaak ook gezien als een kostenpost die zich niet snel terugverdient. Dit terwijl je dan juist moet bouwen aan de toekomst van je organisatie. ESG levert je een aantal voordelen op als organisatie, waaronder het aantrekken van talent en het bouwen aan een sterker merk.
Voorkom leegloop in je organisatie
Uit onderzoek uit 2024 blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse medewerkers overweegt binnen een jaar van baan te wisselen. Voor veel ondernemers en HR-managers is medewerkersbehoud één van de grootste uitdagingen. Eén van de geboden oplossingen is zingeving; jouw medewerkers willen het gevoel hebben dat hun werk bijdraagt aan iets groters. Dit kan zijn werken voor of met goede doelen, zoals wij dat doen met de Nederlandse Brandwonden Stichting. Maar ook kleine initiatieven dragen bij aan iemands zingeving. Denk bijvoorbeeld aan minder papier verbruiken, afval scheiden of de lunch gezonder maken, dragen bij aan iemands zingeving.
In de praktijk zal het betekenen dat je moet gaan kijken wat iemand drijft en motiveert. Ook bij het aantrekken van nieuw talent speelt ESG in marketing een belangrijke rol. Door jouw kandidaten te laten zien hoe jij bijdraagt aan de wereld om je heen trek je de mensen aan die juist deze zaken belangrijk vinden.
Bouwen aan een sterker merk
Voor alle sterke merken geldt: ze werken aan een duidelijk doel. Vaak zijn dit ook doelen die voorbij gaan aan je winstoogmerk. Voor Nike is het mensen activeren en hen laten zien dat alles mogelijk is – zolang je het maar probeert. Salesforce wil mensen en bedrijven laten zien dat ze altijd kunnen groeien en samen tot grote successen kunnen komen.
Juist de bedrijven die een doel hebben dat niet gaat over hun product, maar over hoe ze de wereld om hen heen helpen, verzamelen een groep mensen om zich heen die daar naar op zoek is. Door te kiezen voor een duidelijke focus met een ESG doel, onderscheid je je niet alleen van de concurrent, maar geeft het ook vertrouwen aan de doelgroep. Zij zien in dat je bedrijf niet alleen bestaat voor het aanbieden van een product of dienst, maar juist om de wereld een stukje mooier te maken.
ESG in marketing
Genoeg redenen dus om ESG in marketing in te zetten. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je er met ESG in marketing voor dat jouw doelen worden behaald? Misschien nog wel belangrijker; hoe maak je dit meetbaar?
ESG in marketing is vaak ‘makkelijker’ te implementeren dan je denkt. Je hoeft niet direct je volledige strategie om te gooien om voor resultaat te zorgen. Wel is het belangrijk om te laten zien hoe je bijdraagt aan de wereld om je heen. Vertel je verhaal op je website, laat certificeringen zoals het B-corp certificaat zien en neem het mee in je campagnes. Geef het goede voorbeeld en overtuig zo jouw doelgroep.
ESG in marketing meetbaar gemaakt
Om de investering in jouw ESG meetbaar te maken en ESG in marketing waardevol in te zetten is het goed om te werken aan de hand van doelstellingen en KPI’s. Hieronder vind je een voorbeeld van zo’n doelstelling en de bijpassende KPI’s:
Doelstelling: Versterken van de merkidentiteit door duurzame en sociaal verantwoorde marketingcampagnes die bijdragen aan positieve merkbekendheid en klantloyaliteit.
- KPI 1: De naamsbekendheid van Peakfort is met 10% gestegen als gevolg van gerichte ESG-marketingcampagnes.
- KPI 2: Op social media posts rond onze ESG-activiteiten zit een gemiddelde engagement rate van 8%, waarvan 3% van de engagement voortkomt uit nieuwe contacten.
- KPI 3: De NPS-score van Peakfort wordt verhoogd met 0,8 doordat onze klanten ons aanbevelen vanwege onze ESG-waarden.
Zet jij ESG marketing in volgend jaar?
Met het einde van het jaar zo vlak voor ons, is het ook de tijd van goede voornemens. Laten we dit jaar, terwijl we de groei- en marketingplannen afronden, ook nog eens stilstaan bij ESG in marketing. Niet alleen voor je eigen organisatie, juist ook voor de wereld om je heen. Zet jij ESG volgend jaar actief in?