Het gaat goed met het aantal leads, er komen steeds meer klanten binnen en jouw organisatie groeit. Je bent klaar voor de volgende stap. Maar dan loop je tegen een probleem aan: je mist de capaciteit die je hiervoor nodig hebt. De vacatures staan online, je werkt samen met een recruiter en post regelmatig op social media. Toch blijft het een uitdaging om de juiste mensen te vinden én deze te binden aan je merk. Gelukkig kun je dit probleem oplossen met de Employee Value Proposition (EVP).
Het invullen en uitvoeren van de Employee Value Proposition is nooit slechts een HR of marketing aangelegenheid. Het is juist belangrijk om vanuit verschillende afdelingen in je organisatie samen te werken. Op die manier werf en behoud je het talent dat nodig is voor verdere groei.
Wat is een Employee Value Proposition?
De Employee Value Proposition (EVP) is de waardepropositie voor jouw medewerkers. Het is wat jij als werkgever je medewerkers biedt in ruil voor hun inzet en tijd. Dit gaat verder dan een salaris of een goede laptop. Ook een fijne werkomgeving, voldoening en ontwikkelingskansen zijn hier onderdeel van. Daarnaast spelen de persoonlijkheid, cultuur en kernwaarden van je organisatie een grote rol.
Employer brand vs Employee Value Proposition
Naast de Employee Value Proposition wordt ook vaak de employer brand genoemd als we het hebben over het aantrekken en behouden van medewerkers. Deze termen worden veel door elkaar gebruikt, maar hebben wel degelijk een andere betekenis. Je hebt eerder in dit artikel al lezen kunnen lezen over de Employee Value Proposition. Als we onszelf als voorbeeld nemen, gaat de EVP hoe wij gezien willen worden door anderen. Onze archetype Explorer en kernwaarden zoals avontuur. De employer brand is de perceptie van anderen hierop. Zien zij ons ook als avonturiers?
Wat is een employer brand?
Net als bij een consumentenmerk gaat het bij de employer brand veel over de meningen en percepties van anderen. Welke plek krijg jij als werkgever in het hoofd van een ander?
Je kunt niet zelf bepalen hoe andere mensen jou zien. Toch kun je dit wel sturen. Dit wordt ook wel een employer branding strategie genoemd. Hierin kijk je bewust naar hoe je jouw werkgeversmerk inzet. Bij Peakfort laten we dit merk terugkomen in onze Peakdagen met het hele team, de uitjes met het team of ons weekend weg met de hele organisatie. Daarnaast zijn ook wat we delen op social media en hoe we onze vacatureteksten insteken belangrijk. Als laatste is het belangrijk om te kijk naar wat medewerkers over je vertellen.
Wat is de link tussen EVP en employer brand?
Je raadt de link al bijna. Waar de Employee Value Proposition jouw narratief is, geeft de employer brand je de conclusie. Door het opstellen van een sterk Employee Value Proposition kun je een uniek, uitgedacht en sterk verhaal vertellen naar de buitenwereld. Hierdoor weten nieuwe medewerkers wat ze kunnen verwachten als ze bij jou komen werken. Die duidelijkheid zorgt voor kwalitatieve sollicitaties en medewerkers die zich verbonden voelen met je merk. Win-win dus.
Stel in 5 stappen een sterke Employee Value Proposition op
Om tot een goede Employee Value Proposition te komen moet je onderzoek doen naar de markt en je eigen organisatie. Op basis hiervan ontwikkel je jouw unieke EVP. Je wilt je namelijk onderscheiden van de concurrentie.
Stap 1: Extern onderzoek
Ga op zoek naar waar jouw doelgroep naar op zoek is. Een goede Employee Value Proposition past niet alleen bij jouw organisatie, maar ook bij de doelgroep die je wilt aanspreken. Zo blijkt salaris een minder belangrijke factor geworden in het vinden van een baan, terwijl werkplezier hoger op de lijst is gekomen.
Stap 2: Intern onderzoek
Naast de markt kijk je naar de interne organisatie. Dit onderzoek bestaat uit twee onderdelen: de cultuur in kaart brengen en achterhalen wat werken bij jouw organisatie aantrekkelijk maakt. Om je hiermee op weg te helpen kun je de volgende vragen beantwoorden:
- Wat is de missie en visie van jouw organisatie?
- Wat zijn je ambities op korte en lange termijn?
- Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie?
- Hoe gaan jullie met elkaar om?
- Welke (on)geschreven gedragsregels gelden in jouw organisatie?
Om antwoord te krijgen op deze vragen zijn we binnen de organisatie gaan kijken welke woorden, acties en gedrag belangrijk zijn bij alle medewerkers. Het resultaat? Veel nieuwe inzichten voor de Employer Value Proposition en een duidelijke koers voor de toekomst.
Stap 3: Beschrijf de voordelen
Na het onderzoek maak je een lijst van elementen die werken bij jouw organisatie aantrekkelijk maken. Met deze lijst in handen formuleer je jouw unieke Employee Value Proposition.
Stap 4: formuleer jouw EVP
Er zijn geen vaste regels voor het opstellen van de EVP, maar vaak komen de onderstaande elementen terug:
Stap 5: aanscherpen en doorleven
Heb je de Employee Value Proposition opgesteld? Toets deze in de organisatie en scherp aan waar nodig. Als de Employee Value Proposition eenmaal staat werk je aan het uitdragen hiervan.
Hoe zet je het in binnen jouw marketingstrategie?
Het opstellen van jouw Employee Value Proposition is erg belangrijk. Nog belangrijker is de uitvoer. Want je kunt het nog zo goed uitvoeren op papier, als je het niet in je marketing- en communicatieactiviteiten meeneemt is het op termijn weinig waard. Het is daarom belangijk om de EVP mee te nemen in je marketingstrategieën en ervoor te zorgen dat je de juiste boodschap op het juiste moment wordt verstuurd. Om je daarmee op weg te helpen is het belangrijk om de candidate journey uit te werken.
De candidate journey in Employee Value Proposition
In elke fase van de candidate journey komen andere elementen van je Employee Value Proposition naar voren. Daarnaast vertel je het vaak op een andere manier, of op een ander kanaal. Hieronder vind je een voorbeeld van hoe de invulling hiervan eruit kan zien.
1. Awareness
- Doel: De kandidaat bewust maken van de organisatie.
- EVP Focus: Je bent duidelijk zichtbaar op social media, carrièrepagina’s, blogs en in advertenties.
- Inhoud: Bedrijfscultuur, kernwaarden, unieke voordelen.
Voorbeeld: Inspirerende video’s van werknemers die de sfeer en waarden belichten.
2. Consideration
- Doel: Interesse opwekken en kandidaten verder laten verdiepen in het bedrijf.
- EVP Focus: Het inzetten van storytelling, case studies, en werknemersverhalen.
- Inhoud: Gedetailleerde uitleg over groeikansen, werk-privébalans, en innovatie.
Voorbeeld: Blogs of webinars waarin huidige medewerkers hun ervaringen delen.
3. Decision
- Doel: Kandidaten overtuigen om voor het bedrijf te kiezen.
- EVP Focus: Versterken tijdens sollicitatiegesprekken en follow-up communicatie.
- Inhoud: Heldere uitleg van arbeidsvoorwaarden en toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden.
Voorbeeld: Gepersonaliseerde video’s of brieven die de match tussen kandidaat en bedrijf benadrukken.
4. Use
- Doel: Een positieve ervaring bieden tijdens de eerste maanden in dienst.
- EVP Focus: Overeenstemming tussen de geschetste verwachtingen en de werkelijkheid.
- Inhoud: Duidelijke onboarding, ondersteuning door leidinggevenden, en trainingen.
Voorbeeld: Welkomstpakketten, mentorsessies, en een gestructureerd introductieprogramma.
5. Loyalty
- Doel: Loyaliteit en betrokkenheid van huidige werknemers bevorderen.
- EVP Focus: Continu communiceren en versterken van de EVP door erkenning en beloning.
- Inhoud: Doorgroeimogelijkheden, erkenning van prestaties, en focus op welzijn.
Voorbeeld: Interne campagnes, Employee of the Month-programma’s, en evenementen.
Door dit effectief in te zetten ben jij in staat het talent in jouw organisatie te behouden en nieuw talent te werven. Zo maak jij de groei met je organisatie die je graag wilt!