Als marketingmanager of ondernemer weet je dat klanttevredenheid cruciaal is voor het succes van je bedrijf. En een essentieel onderdeel van klanttevredenheid is een goede customer journey. Maar wat is dat precies en waarom is het zo belangrijk?
De Customer Journey
De customer journey is de reis die een klant aflegt, vanaf het eerste contactmoment tot na de aankoop. Het omvat alle touchpoints (interactiemomenten met jouw bedrijf), zoals een bezoek aan de website, social media, e-mails, telefoongesprekken, fysieke afspraken en meer. Een goede customer journey zorgt ervoor dat klanten een positieve ervaring hebben, wat leidt tot klantloyaliteit, herhalingsaankopen en positieve mond-tot-mondreclame. Maar het in kaart brengen van de customer journey kan een complexe taak zijn. Speciaal hiervoor ontwikkelden we vorig jaar een sessie, om de customer journey van jouw klanten op een effectieve manier te begrijpen en te optimaliseren.
Zo ziet de sessie eruit
Onze sessie begint met het identificeren van de verschillende touchpoints waar klanten mee in aanraking komen tijdens de interactie met jouw bedrijf. We analyseren elk touchpoint om te begrijpen welke ervaring de klant heeft en welke invloed dit heeft op jouw business.
Vervolgens maken we de klantreis in een routekaart inzichtelijk, waarin we de verschillende touchpoints in een chronologische volgorde plaatsen, opgebouwd aan de hand 6 fases die de klant doorloopt. Dit helpt om inzicht te krijgen in de stappen die klanten doorlopen en waar er kansen zijn om de ervaring van klanten en prospects te verbeteren. Tot slot kijken we met elkaar welke waarde je aan je klant wilt meegeven per fase.
Begrijp je klant beter
Een goed uitgevoerde customer journey-analyse stelt je in staat om de behoeften en verwachtingen van je klanten beter te begrijpen. Zo kun je beter inspelen op de verschillende touchpoints en momenten in de customer journey waar klanten beslissingen nemen.
Onze sessie is ontwikkeld op basis van jarenlange ervaring en expertise bij verschillende organisaties. Al meer dan 20 klanten zijn je voor gegaan. Klanten die deelnamen aan onze sessie hebben significante verbeteringen gezien in de klanttevredenheid, herhalingsaankopen,klantloyaliteit en in een slimmere inzet van hun marketingactiviteiten.
Een van de grootste voordelen van onze sessie is dat het een holistische benadering biedt van de customer journey. Het kijkt naar de gehele klantreis, van het eerste contactmoment tot en met de aftersales, en brengt alle touchpoints en momenten van de waarheid in kaart. Dit stelt je in staat om een beter inzicht te krijgen in de klantbeleving en waar er verbeteringen mogelijk zijn.
Zelf ervaren
Wil je dit nou zelf ervaren? Je kunt het spel aanvragen om zelf te spelen met je collega’s of een sessie bij ons boeken onder begeleiding van onze strategen en content marketeers. We helpen je graag.