De digitale invloed van AI
chevron-right
chevron-right

Artificial Intelligence: de transformatieve kracht in de media

Artificial Intelligence: de transformatieve kracht in de media

De eindeloze toepasbaarheid van Artificial Intelligence (AI) blijft de harten van velen veroveren. Van chatbots zoals ChatGPT en persoonlijke assistenten zoals Siri, tot zelfrijdende auto’s – we kunnen ons geen wereld meer voorstellen zonder AI. Ook de media is niet schuw in het omarmen van AI. Video’s en afbeeldingen kunnen nu via slimme AI-algoritmes automatisch worden bijgewerkt. Schrijvers kunnen onbeperkt content creëren met één druk op Enter. En het was nog nooit zo makkelijk voor media-organisaties om doelgericht te adverteren en data-analyses uit te voeren. In deze blog kun jij je verdiepen in hoe deze tools bijdragen aan de groei van jouw organisatie.

Generatieve AI

Als het gaat om het begrijpen van AI, wilt niemand zich zo ongemakkelijk voelen als een verdwaalde pinguïn in een woestijn. Daarom is het belangrijk voor jou en je organisatie om op de hoogte te blijven van de laatste feitjes en tools in AI. In deze blog nemen wij je mee voor een kijkje in onze keuken: welke tools zijn voor ons absoluut onmisbaar en hoe gebruiken we ze in het dagelijks leven?

Voor de media- en marketingwereld is een specifiek type AI erg interessant: generatieve AI. Dit is een subtype dat, zoals de naam al zegt, content ‘genereert’ op basis van een groot scala bestaande bronnen, waaronder tekst-, audio- en videobestanden. Het AI-algoritme wordt getraind om door deze verzameling van informatie te gaan en daar de meest relevante content te selecteren. Het enige wat wij hoeven te doen is de tool een vraag stellen of prompt geven, en plotseling ligt er schat van oneindige mogelijkheden binnen handbereik.

Artificial Intelligence de transformatieve kracht in de media

Chat GPT

Een van de meest spraakmakende AI-tools op de markt is ChatGPT, een chatbot ontwikkeld door OpenAI. Het genereert content op basis van bestaande tekst die beschikbaar is op het internet en probeert op een zo menselijk mogelijke manier tekst te voorspellen.

Praktisch elk bedrijf dat te maken heeft met het schrijven of bewerken van teksten kan ChatGPT gebruiken om content te genereren. Daarnaast kan deze octopustool gepersonaliseerde marketingberichten creëren, trends op social media bijhouden en marktonderzoeken uitvoeren. Handig dus!

ChatGPT komt ook met een aantal kanttekeningen. Zo hoef je bijvoorbeeld geen detective te zijn om te zien dat een blog ‘geschreven’ is door deze tool. De terugkerende moeilijke woorden, de ietwat stijve zinsopbouw en het gebrek aan creativiteit verraden vaak dat de schrijver een minder productieve dag had. Daarnaast kwamen er vorig jaar flinke problemen met data privacy aan het licht. Het is dus belangrijk dit te overwegen voordat je aan de slag gaat met ChatGPT.

ChatBase

Een afgeleide van ChatGPT is ChatBase, een AI-gedreven chatplatform dat geïntegreerd kan worden in websites. De tool kan gebruikt worden als een online service waar klanten terecht kunnen voor vragen en instructies over producten. Bedrijven kunnen daarnaast ook beter hun klanten begrijpen dankzij deze data en daar een marketingplan op bouwen en een gepersonaliseerde ervaring bieden.

Midjourney

Als ChatGPT de schrijver onder de AI is, is Midjourney de fotograaf.

Of het gaat om brochures, moodboards of het visualiseren van bepaalde shots of een set – Midjourney biedt uitkomst. Het is een tool gebaseerd op generatieve AI die niet-bestaande afbeeldingen en illustraties kan creëren op basis van tekstuele input. Via de software Discord stellen designers prompts op met het type foto waar ze naar zoeken. Naast het onderwerp (bijvoorbeeld een mens), kunnen ze hele specifieke eisen stellen, waaronder het type camera en shot, de stijl en sfeer, locatie en lichtval. 

Natuurlijk blijft het een computer die foto’s genereert. Soms zie je bijvoorbeeld dat delen van de afbeelding er te gedetailleerd uitzien of dat de verhoudingen en kleuren niet goed kloppen. Het is dus belangrijk dat de designer kritisch blijft in het kiezen van de juiste afbeeldingen.

Adobe

Met miljarden mensen wereldwijd die Adobe Systems gebruiken, kon de software niet achterblijven toen AI om de hoek kwam kijken. Adobe Sensei berust net als ChatGPT en Midjourney op generatieve AI en richt zich voornamelijk op het verbeteren van creatieve en marketing gerelateerde processen met behulp van AI en machine learning. Ons mediateam gebruikt vooral Adobe Podcast om de audiokwaliteit te verhelderen en van spraakopnamen te verbeteren, ruis te verminderen, geluidseffecten toe te voegen en audio te knippen en plakken.

Het gevaar met zo veel uitgebreide functies in de software is dat het overweldigend kan zijn voor de beginner en er een flinke leercurve aanhangt, zelfs voor de doorgewinterde gebruiker.

AI overwegen

De media is niets zonder creativiteit. En betreft AI snijdt het mes aan twee kanten. De duidelijke voordelen van AI-aangedreven software is dat het aanzienlijk de workflow en efficiëntie verbetert op de werkvloer. Content kan sneller worden gevonden of bewerkt. Repetitieve taken worden vervangen door AI, waardoor er meer tijd vrijkomt voor écht interessant werk. Enorme datasets kunnen worden geanalyseerd en gebruikt om een precieze marketingstrategie op te zetten voor de juiste doelgroep. De pluspunten lijken oneindig – maar deze voordelen komen niet zonder kosten. En dat is omdat het altijd achter de schermen een computer blijft. Het mist emotioneel intellect, realistische besluitvorming en, eenvoudigweg, menselijkheid. Het is belangrijk dat we altijd kritische vragen blijven stellen wanneer we AI-tools gebruiken. En kritisch nadenken is een vaardigheid die we altijd aanmoedigen binnen ons team.

Wil je meer weten over hoe wij AI in kunnen zetten voor jouw groei?

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.